Najvýznamnejšia kreatívna súťaž Zlatý klinec vyhlásila výsledky. Rezonovali najmä vážne spoločenské témy.

Koniec roka 2020 sa neodvratne blíži. Pandémia priniesla do našich životov mnoho prekážok, s ktorými sa musel popasovať každý z nás. Výnimkou neboli ani ľudia z kreatívneho priemyslu. Aj napriek izolácii spojili hlavy dokopy a vytvorili zaujímavé kampane. Porota najvýznamnejšej súťaže v oblasti reklamy na Slovensku (Zlatý klinec) odovzdala ceny.

V minulom ročníku zahviezdila kampaň na Absolut vodku Slovensko žije všetkými farbami z dielne agentúry Triad Advertising. Druhým najoceňovanejším počinom bola kampaň Nebuď pirát od Elite Solutions v spolupráci s Seesame Communication Experts a ZenithMedia. Hlavnými kritériami hodnotenia je originalita a inovatívnosť kreatívneho nápadu, ale aj kvalita jeho realizácie. Do tohtoročnej súťaže bolo prihlásených 294 prác.

Pozrite si výber toho najlepšieho, čo rok 2020 priniesol.

Hrášková polievka

Kampaň pre Lidl SlovenskoMinisterstvo zdravotníctva z dielne agentúry Wiktor Leo Burnett nesie dôležitú myšlienku, ktorou chcú tvorcovia upozorniť ženy, aby nezanedbávali prevenciu vyšetrenia prsníkov. Prieskum odhalil, že najčastejším dôvodom, prečo Slovenky zanedbávajú prevenciu, je nedostatok času, pretože sa starajú o domácnosť a denne varia pre svoju rodinu aj popri zamestnaní. Mamografia je pritom jediná spoľahlivá metóda, ktorá vie odhaliť liečiteľné štádium rakoviny, kedy má nádor približne takú veľkosť ako hrášok.

Preto vznikol unikátny nosič – hrášková polievka, ktorú pripravíte za 5 minút. Keď ženy aspoň raz uvaria namiesto tradičného obedu túto polievku, získajú viac času, ktorý môžu využiť na vyšetrenie. Počas kampane sa predalo 75 000 kusov a hrášková polievka si získala aj spontánnu mediálnu pozornosť. Zo súťaže si odniesla 3 zlaté klince, zo slovenskej súťaže efektivity Effie Award Slovakia si taktiež odniesla zlaté ocenenie a dostala sa aj do shortlistu európskej súťaže efektivity Euroeffie.

https://www.youtube.com/watch?v=3cf65gcNNf0

Pa a Pi sú späť

Kampaň pre Ekotopfilm z agentúry Effectivity POWERED BY PUBLICIS prináša mrazivé posolstvo. Klimatické podmienky sa z roka na rok zhoršujú, na čo svojou činnosťou upozorňuje Ekotopfilm dlhodobo. Tohtoročnou kampaňou chceli osloviť širšie publikum, a tak sa rozhodli oživiť legendárnu rozprávku z osemdesiatych rokov, ktorú odvysielala RTVS. Aby upozornili na vážnosť situácie do príbehu o dvoch mačacích astronautoch, ktorí prichádzajú na planétu objavovať krásy prírody umiestnili filmovú pascu. Úvod a záver zostali nezmenené, no zábery zvierat a prírody nahradili reálnymi zábermi z filmového festivalu.

Myšlienka Nemeňme deťom svet, zmeňme seba divákmi otriasla. Peoplemetre počas kampane vzrástli o 200 % a pritiahla pozornosť natoľko, že si získala mediálny priestor v hodnote 100 000 eur. Počet divákov vzrástol z 1000 na 130 000. Z festivalu si odniesla dva zlaté, jeden strieborný a jeden bronzový klinec. Agentúra Effectivity vznikla v roku 2003. Odvtedy stihla vytvoriť a zrealizovať množstvo úspešných kampaní pre klientov ako Poštová banka, Billa, Tchibo, Pharma či Samsung. Je držiteľom niekoľkých ocenení Effie, Zlatý klinec či PIAF a v roku 2015 sa stala aj finalistom Lead the change award siete Publicis Worldwide.

Neverili SME

Kampaň z dielne Istropolitana Oglivy pre Denník Sme otvorila nielen spoločensky zásadnú tému, ale aj oči mnohým neveriacim Tomášom. Do svojej redakcie si pozvali ľudí, ktorí veria radšej konšpiračným stránkam než serióznym médiám, o čom režisérka Lucia Kašová natočila dokumentárny film. Dokument s názvom Neverili sme sleduje návštevu štyroch návštevníkov v redakcii SME, ktorí diskutujú s novinármi o ich pohľade na fungovanie médií. Film nahradil tradičnú reklamu a do témy nazrel hlbšie než by dokázal klasický reklamný spot. Následne redakcia denníka vytvorila podcast a špeciálne vydanie denníka k tejto téme.

Zo súťaže si kampaň odniesla síce len jeden bronzový klinec, no samotný film videlo až 57 000 ľudí a rozprúdil vášnivé debaty na sociálnych sieťach. Agentúra Istropolitana Oglivy vznikla v roku 1992. Zastrešuje značky ako Peugeot, Tesco, Dr. Max, Niké a mnoho ďalších. Za svoju prácu získala najviac ocenení za efektivitu na Slovensku a vyše 600 lokálnych a medzinárodných ocenení za kreativitu.

Horská služba v najlepšej sieti

Ako otestovať silu najlepšej mobilnej siete? No predsa v extrémnych podmienkach. Agentúra MUW Saatchi & Saatchi chcela odkomunikovať siedme víťazstvo Telekomu v teste mobilných sietí. Kampaň je postavená na dlhoročnom partnerstve  s horskou záchrannou službou. Prezentuje myšlienku o tom, ako sa my v horách môžeme spoľahnúť na horskú záchrannú službu, tak sa môžu všetci spoľahnúť na sieť Telekomu. V edukačnej kampani stavili na autentickosť a namiesto hercov si v nej zahrali skutoční horskí záchranári. Neskôr kampaň uviedli aj do praxe a vytvorili smart čelovku s powerbankou, do ktorej sa vloží mobil, aby si ním ľudia mohli svietiť a mali pritom voľné ruky.

Kampaň mala viac ako 780 000 zhliadnutí na Youtube. Zo súťaže si odniesla dva strieborné klince. Agentúra MUW Saatchi & Saatchi funguje už 28 okov. Medzi najvýznamnejších klientov agentúry patria ČSOB, J&T Real Estate, pivné značky Pilsner a Šariš, či Rádio Expres. Na Zlatom klinci v roku 2009 získala agentúra svoje prvé Grand Prix ocenenie za kampaň Zažime to spolu pre klienta T-Mobile Slovensko. V roku 2017 sa stala na Zlatom klinci najúspešnejšou agentúrou. Odniesla si deväť Klincov, z toho až šesť zlatých a stala sa agentúra večera.

Reklamy z obývačky

Tím agentúry Wiktor Leo Burnett sa musel pri kampani pre 365 banku vysporiadať s prekážkami, ktoré so sebou priniesla pandémia. Uvedomili si, že čím dlhšie sú ľudia v domácej izolácii, tým bláznivejšie veci stvárajú. A preto sa rozhodli aj oni spraviť niečo bláznivé. Čo keby reklamu natočili bežní ľudia doma? Pripravili 4 scenáre, v ktorých bol komunikovaný produkt zábavnou formou rozprávky a vyhlásili súťaž o rôzne ceny. Celkovo sa do súťaže zapojilo 80 tímov. Video spoty boli nakoniec tak dobré, že zo zamýšľaných troch odvysielali až 12.

Kampaň bola ocenená zlatým klincom v netradičnej kategórii Kreativita v čase korony. Agentúra Wiktor Leo Burnett funguje od roku 1986. Počas svojej činnosti sa zaradila medzi popredné priečky najlepších reklamných agentúr na Slovensku. Do jej schopných rúk sa zverili významné spoločnosti ako Orange, Lidl, Sedita, Slovnaft, či Heineken. Na tohtoročnej súťaži Zlatý klinec získala ocenenie Véčko, agentúra večera.

Zlatý Bažant Hurban legend

Pivovar z Hurbanova, Zlatý bažant uvaril na počesť Jozefa Miloslava Hurbana sériu pivných špeciálov. V celonárodnej ankete Najväčší Slovák sa však táto osobnosť nedostala ani do prvej stovky. Lepšie miesto obsadil dokonca aj Andrej Danko, bývalý predseda Národnej rady SR. Preto sa agentúra Wiktor Leo Burnett rozhodla v kampani zamerať na rôzne legendy o Hurbanovi. Do ich vymýšľania sa mohli na sociálnych sieťach zapojiť aj bežní ľudia.

Vizuálne spojili uletené legendy s monty-pythonovskými animáciami a podporili tak veľmi špecifický imidž nového produktu. Rádiové spoty prepojili Hurbana nielen s produktom, ale aj hudobným žánrom, ktorý užívatelia Spotify práve počúvali. Na Youtube sa zase prehral spot podľa toho, aké záujmy sledovateľ preferuje. Aby povedomie o Hurbanovi ešte viac upevnili vytvorili kvíz, ktorý sa ocitol aj na podpivníkoch. Kampaň pre Heineken Slovensko si vybojovala bronzový klinec.

Sila skutočného borca

Piatkové pouličné bitky sa asi každému z nás spájajú s alkoholom. Preto sa Borovička Borec rozhodla vo svojej kampani hovoriť o tejto téme nahlas. Ale ako presvedčiť „borcov“ o tom, že bitka nič nevyrieši? Tvárou značky sa stal MMA šampión Attila Végh, ktorý ukázal ako sa postaviť k barovým potýčkam. Kampaň z dielne agentúry Mannschaft, ktorá priniesla na Slovensko atmosféru Peaky Blinders sa stala internetovým hitom.

Výsledky hovoria za všetko. Kampaň mala takmer dva milióny zhliadnutí, zasiahla viac ako milión užívateľov cieľovej skupiny a zvýšila predaj o 60 %. Zo súťaže si odniesla strieborný klinec a v súťaži efektivity Effie Award Slovakia 2020 získala zlatú sošku. Agentúra Mannschaft je pomerne novým prírastkom na reklamnom trhu. V roku 2019 ju založila dvojica kreatívcov Adam Marčan a Matúš Kvas, ktorí predtým pôsobili v agentúre MUW Saatchi & Saatchi.