Si absolvent FMK, teraz tu pôsobíš ako pedagóg. Vidíš nejakú zmenu v úrovni štúdia?
Určite, tá zmena tam je. Keď som bol študent, snažili sme sa to čo najviac flákať (smiech). Teraz som na opačnej strane a viac-menej všetky ťahy svojich študentov poznám, takže sa na tom buď len zabávam alebo s úsmevom ignorujem.

Ako vnímaš súčasný marketing FMK? Myslíš, že môže mať na uchádzačov aj negatívny vplyv?
Osobne si myslím, že FMK má vonku veľmi dobré meno. Podľa mňa je FMK magnet na super ľudí. Aj keď, samozrejme, dosť absolventov sa o nej nevyjadruje zrovna v pozitívnom svetle. Je normálne ak na FMK, kde ročne končí okolo 300 študentov sa jednoducho nedá uspokojiť každého a vždy sa nájde niekto, kto bude mať problém. Čo škole nepomáha sú občasné kauzy, ktoré rozprúdia búrlivú diskusiu. Tým, že je Facebook dnes veľký pán, tak častokrát s celospoločenským dosahom.

Venuješ sa grafickému dizajnu. Pracoval si v najlepších slovenských reklamných agentúrach a grafických štúdiach, no teraz si sa usadil v Zaraguze Digital. Je digitálny marketing to, pri čom by si chcel ostať?
V súčasnosti určite áno. Tým, že digitál je na Slovensku stále pomerne mladý, sú na reklamnej scéne v podstate dva tábory – offlinové agentúry a onlinové agentúry. V tých offlinových väčšinou pracujú skôr dospelí ľudia a tie onlinové sú zas veľmi mladé. Takže aj atmosféra v nich je úplne iná. V každej agentúre je človeku super, pretože reklama je top biznis, kde pracujú len kreatívni ľudia. Každý je majster v niečom inom a pritom spoločne tvoria len dobré veci.

V čom je tá atmosféra iná?
Faktorov je tam určite viac. Čím je človek starší, viac si váži kolegov a prácu, ktorá ho baví v agentúre, kde práve je. Tým, že v offline agentúrach robia starší ľudia, majú už rodinu, hypotéku a rôzne záväzky, skôr si nedovolia riskúť to na novom mieste. V digitálkach je to stále veľmi o mladých ľuďoch, technologicky zdatných, zapálených pre prácu, užívajú si život a robota musí byť pre nich zábavou – keď prestane byť, idú inde alebo do start-upov. Keby som mal tú atmosféru porovnať, Zaraguza bude víťaz.

Čo je v tvojej kompetencii ako grafického dizajnéra?
Ako dizajnér zodpovedám skôr za vizuálnu časť kampane. Samozrejme, spolu s kolegami v tíme vymýšľame častokrát nové veci spoločne. Čo sa týka dizajnu všeobecne, nie je to len o tom vizuálnom stvárnení, ale hlavne o dizajne komplexných riešení. Každá Facebook aplikácia, webová stránka, vizuálna komunikácia, ale aj print alebo plagát musí mať aj nejaký zmysel, a to nielen grafický, ale aj ideový.

Na akých kampaniach si spolupracoval a na čom pracuješ teraz?
Vizuálne najkrajšie veci sa za mňa robili a aj stále robia v Milku – Pohoda festival, vtedy ešte aj festival Hodokvas a Tuli. Vo Wiktor Leo Burnett ma najviac bavil launch nového claimu “Deň je krajší s Orangeom”. Teraz v Zaraguze mám na starosti značku českého piva Fénix. Je to pomerne nová značka na trhu, nie s tou klasickou horkou chuťou, ale s príchuťou pomaranča a koriandru, a tým pádom sa pracuje s inou cieľovou skupinou. Pri Fénixovi nastavujeme už nielen digitál od komunikácie na sociálnych sieťach, ale aj offline – photoshooting, točenie spotov, outdoorové reklamy, printy. Ako freelance dizajnér mám eetš zopár svojich klientov, ktorým sa venujem vo “voľnom” čase, ako napríklad extreme eventy Snowboardfest a Freestyle motocross, pomáham chalanom z TheMarketers.Biz., no a taktiež robím vizuály pre FMK, ako Smolenické konferencie Nové trendy a Megatrendy, Communication Today a aktuálne robím nové Corporate Identity pre konferenciu Marketing Identity, ktorá sa stane novou jesennou marketingovou konferenciou v Smoleniciach.

Myslíš si, že tradičné prvky v marketingu, ako je TV reklama alebo printová reklama, časom úplne ustúpia do úzadia a vytlačí ich digitálny marketing?
Určitým spôsobom ustupujú už dnes. Nikdy nebude cieľová skupina vlastniť všetky najmodernejšie digitálne zariadenia, takže nemôžeme očakávať, že našich starých rodičov chytíme na tabletoch alebo nejakých aplikáciách pre smartphony. Jednoducho cieľová skupina 40+ bude vždy pozerať televíziu, čítať noviny, počúvať rádio, ale nebudú kvôli tomu zdieľať či like-ovať články. Digitál je teraz úspešný preto, lebo mladí ľudia si to žijú a sami si vytvárajú komunikáciu medzi sebou, a to funguje. Avšak všetky tradičné médiá a ani ostatné nástroje marketingu len tak nevymiznú.

Aké sú najčastejšie chyby, ktoré sa vyskytujú pri digitálnom marketingu?
Najčastejšie je to nepochopenie cieľovej skupiny alebo nevyužitie potenciálu média. Tým, že je aktuálne doba, keď sú všetci na Facebooku, tak zadávatelia musia chytiť ľudí práve tu. Čiže chcú ísť na Facebook, ale nevedia celkom presne, ako komunikovať so svojimi potenciálnymi klientami. Potom vznikajú rôzne trapasy ako prípad českého McDonaldu a ich „okurky“. Tým, že táto komunikácia a aj marketing prostredníctvom Facebooku je pomerne mladý, prejavuje sa tam množstvo chýb, na ktorých sa ale my ostatní vieme aspoň super baviť (úsmev).

Ako vnímaš marketing firiem na Facebooku? Majú z praktického hľadiska rôzne page na Facebooku pre firmy aj reálny prínos?
Prínos, čo sa týka imidžu, to má určite má. Ten predajný až keď to vedia firmy skutočne robiť. V súčasnosti je to hlavne o tom, že keď značka nie je na Facebooku, je to problém. Môže existovať nejaký fanúšikovský page, ktorý sa síce tvári ako oficiálny, ale nekomunikuje v zmysle značky. Pokiaľ je však takáto stránka na Facebooku dobre nastavená a posúva informácie, ktoré sú pre jej návštevníkov relevantné, tak je to veľká výhoda. Dnes je to o tom, že človek sa všetky informácie a dôležité udalosti dozvie z Facebooku, takže už nemusí večer zapínať televízne noviny.

Vedia firmy na Slovensku vôbec robiť marketing cez Facebook? Robia ho dobre?
Myslím, že v súčasnosti už áno. Sú značky, ktoré ho vedia robiť veľmi dobre, ako Martinus, ktorý sa vďaka sociálnym sieťam stal najlepším a najobľúbenejším kníhkupectvom na Slovensku. Tie značky, ktoré to myslia vážne a robia to jednoducho od srdca, tak sa im v tom darí. A tie, ktoré tam chcú byť lebo potrebujú nahnať fanúšikov, potrebujú čísla, tak tam je to samozrejme vidieť.

A čo klienti? Platí aj v marketingu zásada náš zákazník – náš pán alebo sa snažíte klientovi naznačiť, že jeho nápad nebude fungovať?
Nemôžem sa úplne vyjadrovať za agentúru, ale z môjho pohľadu, keď už niekto chce Zaraguzu ako agentúru, vo vysokej miere rešpektuje tie návrhy, ktoré agentúra prináša. Nemá zmysel, aby si niekto platil najlepšiu digitálnu agentúru, a potom sám do toho procesu kreatívy ešte výrazne zasahoval. Zaraguza má v tomto veľkú výhodu, že má dobré meno a veľmi dobré kampane, a tým pádom je akýmsi magnetom na dobrých klientov, ktorí rešpektujú jej výstupy.

Majú klienti nejaké špeciálne, možno až bizarné požiadavky pri kampani?
Každý klient je väčšinou presvedčený o svojom produkte, a preto aj vyžaduje špeciálnu pozornosť pri kampani. Požiadavky na top kreatívu sú tam vždy. V tomto ale máme v agentúre silného hráča – nášho digitálneho guru Miša Pastiera. On keď prezentuje, pritiahne pozornosť všetkých zaujímavých klientov a po skončení prednášky už len všetci stoja v rade a každý sa s ním chce zoznámiť. Je výborné mať meno agentúry spojené s charizmou jedného človeka, ktorý tak robí ľudskú tvár všetkej našej práce.
Aké sú nové trendy v dizajne? Čo si myslíš, že nás najbližšie čaká?
Toto neviem predpovedať. V grafickom dizajne vždy niečo chviľu ide, potom sa to stane klišé a prechádza sa zase na niečo ďalšie. Nikdy sa nedá presne predpovedať, čo príde a čo bude fungovať. Dizajn jednotlivých aplikácií teraz funguje veľmi dobre. V súčasnosti je to skôr o funkčnom dizajne. Aplikácie majú mať svoju logiku, ktorú treba grafickými prvkami len podporiť. A niečo také sa už musí len pretaviť do ovládania všetkých digitálnych zariadení. Tie veci treba väčšinou cítiť, mať čo najviac skúseností s úspešnými aj menej úspešnými riešeniami, nejaké exaktné pravidlá tu fungovať nevedia.