Okrem toho diskutovali aj na aktuálne novinárske a mediálne témy. Ďalší webinár, na ktorom bude hosťom novinár Denníka N Vladimír Šnídl, prebehne už budúci utorok.

V rámci onlinového podujatia Atteliér oslavuje 18. ročník, ktorý pripravila redakcia časopisu a Kabinet eventov, sa uskutočnil prvý z dvojice webinárov. Na tému médií a žurnalistiky sa rozprávali dvaja bývalí šéfredaktori Atteliéru. Pozvanie do diskusie prijala doktorka Magdaléna Švecová, ktorá je zároveň pedagogičkou na FMK a redaktorkou magazínu Nádvorie, a spolu s ňou aj oceňovaný novinár Denníka N Juraj Koník. Diskusiu moderovala súčasná šéfredaktorka Šimona Tomková.

Študenti si budú môcť pozrieť ďalšiu prednášku už budúci utorok o 18. hodine, kedy je na programe workshop s novinárom Denníka N Vladimírom Šnídlom. Autor knihy Pravda a lož na Facebooku v ňom vysvetlí, ako komunikovať s ľuďmi, ktorí veria hoaxom a dezinformáciám. Aj tentokrát bude možné sledovať udalosť na facebookovej stránke FMK UCM v Trnave.

Čiernobiely časopis

Editor denníka N Juraj Koník bol súčasťou časopisu od jeho úplných začiatkov. Tlačené číslo Atteliéru v tom čase vznikalo každé dva týždne, pričom jednotlivé vydania boli čiernobiele. „Tlačili sme to na risografe, formát A3, čiernobiele – vyzeralo to ako na kopírke zo začiatku 90. rokov. Robili sme to z nadšenia, ale videli sme, že výsledná kvalita je hrozná,“ spomína.

Boli sme skupina ľudí, ktorá trávila väčšinu času v redakcii.

Z jednoduchého formátu sa však vtedajším členom redakcie podarilo vytvoriť skutočný časopis. Ako ďalej hovorí, vlastným úsilím získali financie na normálnu tlačiareň. Počas jeho pôsobenia na pozícii šéfredaktora sa im tak podarilo najskôr pravidelne vydávať časopis s farebnou titulnou stranou, a onedlho aj s farebným vnútrom.

Pod vedením oboch bývalých vedúcich redaktorov dosiahol časopis úspechy na novinárskej súťaži Štúrovo pero. Spoločne sa zhodli, že za týmito výsledkami stála najmä energia, ktorú študenti do časopisu vkladali. „Boli sme skupina ľudí, ktorá trávila väčšinu času v škole v redakcii. Každý deň sme tomu venovali veľa hodín,“ približuje Juraj Koník. Jeho slová potvrdzuje aj Magdaléna Švecová, ktorá hovorí o takzvaných zalamovačkách, kedy sa zišla celá redakcia, pretože bolo treba dokončiť časopis.

Úloha študentských médií

Okrem fungovania časopisu v minulosti, otvorili hostia aj o ďalších tém. Jednou z nich bola úloha študentských médií. „Študentské noviny by nemali byť len tréningovým miestom, kde sa študenti učia, ako sa to robí, ale taktiež miestom, kde sa venujú témam, ktoré dokážu ovplyvniť chod vecí na univerzite,“ myslí si Magdaléna Švecová.

Podľa jej slov o podobné témy nemajú študenti v súčasnosti veľký záujem. Aj napriek tomu by však malo byť úlohou pedagógov naučiť ich písať kritické články, ktoré budú dobre vyargumentované a nebudú v nich také chyby, za ktoré by mohli byť texty stiahnuté.

Juraj Koník pokladá študentské médiá za veľmi dobrý predstupeň v kariére novinára, kde si vysokoškoláci môžu do istej miery vyskúšať, ako to funguje v normálnej redakcii. Ako sám vraví, účasť v Atteliéri bola skúsenosťou, ktorá mu v rámci školy dala najviac do profesionálneho života.

Čo musí ovládať novinár?

Hostia diskutovali aj na tému zručností novinára v dnešnej dobe. Hoci sa v súčasnosti hovorí najmä o multimediálnej žurnalistike, podľa pedagogičky FMK ide o veci, ktoré sa dajú naučiť. Za dôležitejšie považuje, aby mal novinár prehľad, prichádzal so zaujímavými nápadmi a bol objektívny v tom, o čom píše.

Na jej slová nadviazal aj Juraj Koník, ktorý hovorí, že aj keď sú nároky na novinárov čoraz vyššie, vo veľkých médiách sú stále profesionáli, ktorí sa venujú len určitým oblastiam ako fotografia či video. Oblasť, kde by sa mali novinári vzdelávať a kde majú zároveň najväčšie medzery, je podľa neho dátová žurnalistika.

„To, čo väčšine novinárom chýba je, že nevedia pracovať s dátami. Trend dátovej žurnalistiky je super silný. Nehovorím, že všetci musia vedieť vytvoriť graf, alebo poznať tabuľky v Exceli, avšak veľmi pomáha, ak novinár rozumie dátam. Nie je odkázaný len na dojem, aký na neho tá téma robí a aké pocity v ňom vzbudzuje. Vie vyhodnotiť tvrdé dáta, dokáže sa podľa nich rozhodovať a povedať, čo je najdôležitejšie,“ uzatvára editor Denníka N.