Mark Zuckerberg vybudoval gigantickú chobotnicu s názvom Facebook, ktorá bude ešte pár rokov istým lídrom medzi sociálnymi sieťami. Čo bude potom, na to si budeme musieť počkať, tvrdí Dávid Tvrdoň. 

O udržateľnosti impéria zvaného Facebook a jeho líderstva na trhu sme oslovili Filipa Struhárika, ktorý pôsobí ako novinár vydávajúci newsletter MediaBrífing o médiách a žurnalistike, Petra Šeba z PS:Digital a Dávida Tvrdoňa, ktorý spolu s Ondrejom Podstupkom tvorí podcast Klik. Všetci traja vyjadrili svoj názor a previedli nás zákutiami Facebooku a rovnako sa vyjadrili aj k ostatným sociálnym sieťam, ako je Instagram, Snapchat či Tik Tok.

Facebook je celosvetovo známa platforma. Pod vedením Marka Zuckerberga „vznikla pred 15 rokmi, no v Európe začala rásť okolo rokov 2008 – 2009,“ tvrdí Peter Šebo.

Facebook používa denne 1,6 miliardy používateľov. Každý mesiac sa do tejto sociálnej siete aspoň raz prihlási 2,4 miliardy ľudí a podľa Filipa Struhárika toto číslo neustále rastie. Potvrdzujú to aj údaje, ktoré  zverejnila stránka investor.fb.com dňa 30. októbra 2019. 

Facebook využíva o 8 % viac žien ako mužov. Zdroj: Sprout Social

Mýtus alebo pravda o trende „away from Facebook“?

Trend, ktorý vznikol v západných krajinách, ako USA či Kanada, sa postupne dostáva aj na náš kontinent. Je zaujímavé ho sledovať aj v rámci Veľkej Británie.

Spočíva v tom, že mladí ľudia – tínedžeri, a teda cieľová skupina Facebooku, netrávi veľa času na spomínanej platforme, prípadne si na nej profil už ani nevytvára. Filip Struhárik nepredpokladá, že by sa mal Facebook kvôli tomu obávať: „Nevylučujem, že niektorí ľudia Facebook úplne opustili a mnohí na ňom trávia menej času ako v minulosti, no nie je to trend, ktorý by túto sociálnu sieť nejako zásadne ohrozoval.“

Podľa mnohých odborníkov sa stal pre mladých neatraktívny po tom, ako si ich rodičia a starí rodičia začali vytvárať vlastné profily a rovnako aj kontrolovať svoje ratolesti. Tí ich doslova vytláčajú a nútia využívať iné sociálne siete, na ktoré nemá staršia generácia dosah. „Mladí ľudia odchádzajú z Facebooku, ale kde končia? Na Instagrame, Whatsappe či Messengeri. Všetky tieto aplikácie patria Facebooku. Áno, mladí odchádzajú aj na Snapchat a Tik Tok, ale keď si pozrieme rozloženie a počty najväčších sociálnych sietí sveta, tri z piatich patria Facebooku,“ skonštatoval Peter Šebo.

sociálne siete
Tri z piatich najpoužívanejších aplikácií patria Facebooku. Zdroj: Statista.com

Dávid Tvrdoň vyslovil verejne známu pravdu, keď povedal, že na Facebooku si prezeráme fotky rodiny a kamarátov. Opísal to ako takmer povinnú jazdu, ktorá, nielen podľa neho, nie je sexi. Keď budeme hovoriť o Facebooku ako o aplikácii a nie ako o firme, tak áno. Ľudia ho nevyužívajú už tak často, ale jeho postavenie na trhu to neovplyvní.

Generácia rodičov ako cieľová skupina

Mnohí si všimli, že zatiaľ čo sa mladí vyhýbajú Facebooku, staršia generácia si k nemu začala hľadať cestu. V zdieľaní príspevkov sú v mnohých prípadoch aktívnejší ako tínedžeri. Omnoho viac komentujú fotografie priateľov a rodiny, v súčasnosti dokonca pridávajú viac fotografií ako ich deti. O Facebook sa začali zaujímať po tom, ako zistili, že sa tam nachádza ich rodina, priatelia či kolegovia z práce.

Je to platforma pre širokú verejnosť, o čom svedčí aj jej pestré zastúpenie fanúšikov. Môže sa stať, že generácia našich rodičov a starých rodičov sa stane cieľovou skupinou a nahradí tu mladšiu, nie už tak aktívnu?

Filip Struhárik vyslovil jasné nie: Nenahradí, ale na Facebooku sú aktívnejší starší ľudia. Je to skrátka tak, že ak je nejaká sociálna sieť príliš veľká, pritiahne k sebe aj ľudí, ktorí sa sociálnym sieťam vyhýbajú, pretože ponúka jedinečný spôsob na komunikáciu s rodinou, priateľmi a známymi.“

Facebook používajú viac rodičia než tí, ktorí sa nimi nestali. Zdroj: tech.co

Peter Šebo si vie, naopak, živo predstaviť, že by sa cieľovou skupinou stali ľudia s vekovým priemerom 50+. Facebook ale zavádza mnoho aktivít na to, aby sa pre mladých ľudí stal atraktívnejším. „Ako príklad uvediem príbehy, ktoré integroval, no tie zatiaľ príliš nefungujú. Taktiež sú to aj filtre na fotografie, ktoré prebral zo Snapchatu, ale aj virtuálna realita, s ktorou aktívne pracuje. Facebook nič nenecháva na náhodu.“

Na Facebooku sú aktívnejší starší ľudia.

Pre marketérov je však vyhovujúce, že sa na Facebooku stretávajú aj so staršími ľuďmi. Prostredníctvom sociálnych sietí dokážu predajcovia osloviť ľudí, ktorých dokázali doteraz zaujať len cez iné druhy médií, než je internet.

Snapchat naberá druhý dych

Zatiaľ čo Facebook stráca záujem mladých, Snapchat akoby nabral druhý dych. V Amerike a Kanade jeho sláva v skutočnosti nikdy neklesla. Snapchat však nie je cudzí ani Britom, ktorí ho využívajú pomerne často.

Snapchat láka mladých ľudí viac ako Facebook. Zdroj: Unsplash

Vznikol v máji 2011. V súčasnosti ho denne využíva 210 miliónov používateľov. Oproti Facebooku má mnoho výhod. Ako prvý prišiel so stories – príbehmi, ktoré zmizli po 24 hodinách. Je však známe, že Facebook kopíruje nové funkcie od iných sietí. Takto ‚získal‘ formát príbehov zo Snapchatu,“ tvrdí Dávid Tvrdoň. Rovnako ako príbehy, aj iný obsah, ktorý si ľudia posielajú, sa na Snapchate vymaže po 24 hodinách, čo mnohým vyhovuje.

Pre mladých je atraktívny napríklad preto, že upozorňuje, keď si niekto spraví screenshot vašej správy, fotky, videa alebo profilu. Najväčším plusom je, že sa na ňom nenachádzajú ani rodičia, ani starí rodičia. Mladiství sa tak necítia kontrolovaní a s radosťou ho používajú.

Snapchat ako platforma pre 13+

Podľa Petra Šeba je Snapchat vhodný najmä pre tínedžerov: Keď si každý, kto má viac ako 20 rokov, berme to s rezervou, nainštaluje Snapchat, do troch minút ho znechutený odinštaluje. Je to mätúce, nevie sa v ňom pohybovať, nerozumie obsahu, ktorý tam vzniká a celkovo ho to prostredie nebaví.“ Naopak, štatistika z roku 2018 hovorí, že 77 % ľudí vo vekovom rozmedzí 18 – 24 využíva vo Veľkej Británii aplikáciu Snapchat. Nezaostávajú ani iné vekové kategórie, keďže 38 % 34- až 44-ročných obyvateľov Británie využíva spomínanú platformu so žltým duchom.

Vo Veľkej Británii používajú Snapchat najviac ľudia vo veku od 18 do 24 rokov. Zdroj: statista.com

Prečo sa Snapchat nestal populárnym v rámci strednej Európy a na trhu sa udržal len „sezónu“? „Mám ho nainštalovaný, ale nepoužívam ho. Nikto v mojom okolí ho nepoužíva, a teda stráca pre mňa význam. Raz za čas si ho otvorím, aby som zistil, či sa tam deje niečo zásadné, ale nič také som nespozoroval,“ prezradil Dávid Tvrdoň. Práve to je kameňom úrazu. Na Snapchate nemáme kamarátov, preto ho nevyužívame. Rovnako aj influenceri a youtuberi, ktorí pôsobia na našom území, nezverejňujú svoj obsah na tejto sociálnej platforme. Keby sa tak stalo, okamžite by ich fanúšikovia nasledovali.

Úplný koniec Snapchatu na Slovensku?

Vraj nie. Snapchat sa podľa všetkého vracia a snaží sa na našom trhu opäť ožiť. Moji kolegovia, ktorí majú doma 15-ročných súrodencov alebo rodinných príslušníkov, tvrdia, že deti sú znova na Snapchate. Nechcem to predpovedať, ja to naozaj neviem odhadnúť, ale hodnotenie typu: ‚V západnej Európe fičí a u nás už navždy zomrel,‘ nie je určite pravdivé,“ odhalil Peter Šebo.

Čo sa týka ostatných sociálnych sietí, Whatsapp a Instagram budú podľa predpokladov na vzostupe, čím bude firma Facebook opäť na koni. Tumblr hlási v Spojených štátoch amerických úpadok a ani na Slovensku sa nikdy nestal trendom. Twitter je stále funkčný, svojich fanúšikov má najmä v USA a Veľkej Británii, no rovnako, ako Tumblr, na našom území si nevytvoril používateľskú základňu.

Naopak, Twitter sa v Česku stal obľúbeným. Otázka, ktorú dostávam neustále, je, že prečo v Čechách Twitter funguje a u nás nie? Podľa mňa je to o konkrétnych ľuďoch. Som presvedčený, že v Česku veľkú časť Twitteru rozhýbal jeden človek, a to Andrej Babiš. Ten si za svoju primárnu aktualizačnú platformu pred mnohými rokmi vybral práve túto sociálnu sieť,“ objasnil situáciu ohľadom fungovania Twitteru u našich českých susedov Peter Šebo.

Andrej Babiš rozhýbal český Twitter. Zdroj: politickymarketing.com

Slovné spojenie Tik Tok sa začalo skloňovať len prednedávnom, no okamžite si získalo svojich fanúšikov. Hlavná cieľová skupina tejto platformy sa pohybuje vo vekovej kategórii 13+. „Myslím si, že nekonkuruje Facebooku, skôr je konkurentom instagramovým príbehom, Youtubu a Snapchatu,“ vyjadril svoj názor Peter Šebo. Dávid Tvrdoň však upozornil na uniknutú nahrávku, v ktorej Mark Zuckerberg tvrdí, že Facebook má strach z Tik Toku a vníma ho ako konkurenciu. Všetci sú zvedaví, ako sa táto pomerne nová sociálna sieť uchytí a akým smerom sa bude vyvíjať.

Facebook ako bezkonkurenčný líder budúcnosti

Podľa prieskumov je Facebook zatiaľ bezkonkurenčným lídrom tabuliek. Všetko nasvedčuje tomu, že sa jeho postavenie nezmení ani v blízkej budúcnosti. „Jediné, čo sme zaznamenali, je, že na konci roku 2018 a začiatkom roka 2019 počet používateľov v Severnej Amerike stagnoval a v Európe dokonca jemne klesol,“ potvrdil Filip Struhárik. Facebook sa zo všetkých svojich síl snaží zaujať mladých ľudí a inovuje svoje aplikácie. Jednou z noviniek, ktorú chce zaviesť, je Facebook Dating. „Aplikácia dokáže povedať používateľovi, komu z jeho okruhu známych sa páči, a to je veľmi mocná funkcia,“ poznamenal Dávid Tvrdoň.

Zdroj: tech.co, medium.com, www.wordstream.com