Ako napísať životopis tak, aby ste u zamestnávateľa uspeli? V tomto článku prezradíme, čomu by ste sa pri jeho písaní mali vyhnúť.

Životopis predstavuje na trhu práce váš prvý kontakt s potenciálnymi zamestnávateľmi. Preto je potrebné venovať mu dostatočnú pozornosť. Na to, aby ste ho napísali dobre, musíte dbať na niekoľko aspektov.

Je dôležité si uvedomiť, že čas, ktorý zamestnávateľ venuje životopisu uchádzača, je obmedzený. Pokiaľ ide o webový portál kariera.sk, zvyčajne je to niekoľko sekúnd. Personalisti majú za úlohu prijaté životopisy najprv prebehnúť pohľadom a hľadať v nich dôležité kľúčové slová. Ak hneď na začiatku zistia, že uchádzač nevyhovuje požiadavkám inzerátu, životopisu ďalej pozornosť nevenujú.

Podobný systém funguje aj na pracovnom portáli profesia.sk, kde záleží hlavne od toho, na akú pozíciu sa uchádzač hlási. Čím náročnejšie sú požiadavky, tým dlhšie personalista daný životopis študuje. Približne mu však venuje 6 až 10 sekúnd.

Najčastejšie chyby v životopisoch

Medzi najčastejšie chyby uchádzačov o zamestnanie patria gramatické chyby. Taktiež si treba dávať pozor na správne vyplnené kontaktné údaje, aby vás v prípade záujmu mohol personalista zastihnúť. Mali by ste sa pritom vyhnúť e-mailovým adresám, ktorých názvy obsahujú vaše prezývky alebo zdrobneniny. „Niektorí ľudia podceňujú prípravu svojho životopisu,“ uviedla Zuzana Kaňuchová, HR manažérka portálu profesia.sk.

ako napísať životopis
Zdroj: unsplash.com

Životopisy sú často neprehľadné a časové postupnosti nesedia podľa rokov či mesiacov. Popis pracovnej pozície je buď veľmi obšírny alebo nedostatočne vysvetlený. Uchádzači tiež zvyknú zavádzať pri definovaní svojich jazykových alebo počítačových znalostí, napríklad pri skúsenostiach s Excelom. Dnes už býva bežné, že pri pohovore vás potenciálny zamestnávateľ hneď na začiatku posadí a zadá vám úlohy napríklad z Excelu, ktoré musíte vypracovať.

Ako napísať životopis, ktorý zaujme zamestnávateľa

Najpodstatnejšie je, aby bol životopis prehľadný, stručný, štruktúrovaný, aby obsahoval základné osobné údaje, ukončené vzdelanie, prípadne pracovné skúsenosti. Je dobré spomenúť aj letné brigády, stáže či rôzne zahraničné výmenné programy. Nesmú chýbať ani jazykové a počítačové znalosti.

Čo je v životopise podstatné, závisí tiež od pozície, o ktorú sa uchádzač zaujíma. Mal by teda vymenovať aktivity, ktoré s inzerovaným zamestnaním súvisia. Je zbytočné vypisovať nepodstatné brigády a uchádzač by mal radšej upriamiť pozornosť na zaujímavé aktivity. Čo sa týka predchádzajúcich zamestnaní, netreba ich podrobne popisovať, stačia stručné informácie.

Ak pripájam fotografiu, mal by to byť solídny portrét, nie selfie.

Súčasťou mnohých životopisov dnes býva aj fotografia. Webový portál profesia.sk odporúča použiť formálny portrét, ktorý vás vystihuje. Rozhodne nie sú vhodné fotky z dovoleniek či selfie v rôznych pózach. To môže kandidáta diskvalifikovať.

Na dôležitosť správneho výberu fotografie apeluje aj personalistka z portálu kariera.sk: „Ak pripájam fotografiu, mal by to byť solídny portrét, nie selfie o zrkadlo, časť zo spoločnej fotky a podobne. Ak nie je v inzeráte uvedené, že si žiadajú fotografiu, odporúčam ju nepripájať.”

Oba pracovné portály uvádzajú, že ideálny rozsah životopisu sú maximálne dve strany. Životopisy, ktoré obsahujú veľké množstvo údajov, môžu spôsobiť, že sa v nich personalista bude strácať.

ako napísať životopis
Zdroj: pexels.com

Ako by mal životopis vyzerať?

Existujú rôzne stránky, ktoré slúžia na vytvorenie pekných CV, napríklad portál canva.com alebo kickresume.com. To, či takýto životopis zaujme, závisí aj od personalistu a od toho, čomu dáva prednosť. V zásade je však lepšie, ak je graficky upravený. Všetko ale má svoje hranice.

Pokiaľ ide o kreatívny typ pracovnej pozície, ako napríklad grafici, UX/UI dizajnéri, marketéri a podobne, odporúča sa byť kreatívny a pohrať s vizuálom životopisu. Pri pozíciách, ktoré sú formálnejšieho charakteru (manažérske, ekonomické pozície a podobne), sa kladie dôraz najmä na štruktúru a prehľadnosť informácií v životopise.

Životopis je ako reklamný dokument, ktorý má uchádzača čo najlepšie predať.

Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka najväčšieho slovenského pracovného portálu profesia.sk, sa v rozhovore pre attelier.sk vyjadrila: „Životopis je dobré považovať za akýsi reklamný dokument, ktorý má uchádzača čo najlepšie predať.“ Tento pracovný portál ponúka rady a tipy ako napísať životopis alebo motivačný list a taktiež rady, ako sa pripraviť na pohovor.

Pomôcť vám môže aj Profesia days

Ak chcete vynikať v písaní životopisov, byť pripravený na osobný pohovor do práce vašich snov alebo získať cenné rady, ktoré vás kariérne posunú ďalej, sú tu pre vás Profesia days. Tie sa každoročne konajú v Bratislave, Košiciach, Žiline, Prahe a Brne. Organizuje ich spoločnosť Profesia, prevádzkovateľ najväčšieho slovenského job portálu Profesia.sk.

Na tomto podujatí môžete nabrať nové informácie od známych osobností, z prednášok a taktiež vám bude poskytnutá možnosť odniesť si bezplatný jazykový či IT certifikát. Najbližšie Profesia Days sa budú konať v Žiline 14. mája 2020. Viac informácií o podujatí nájdete na stránke profesiadays.sk.