ZOMRI: Sme len ľudia. Úplne obyčajní a nevtipní v skutočných životoch
Za satirickou a humornou stránkou Zomri sa skrýva skupina mladíkov, ktorí sa neboja vyjadriť svoj názor. Niektorí považujú ich výtvory za prehnané a urážajúce. Tvrdia, že ich cieľom je robiť si len srandu. Aj humor má však svoje hranice. Kde vidia oni tie svoje a majú vôbec nejaké? V rozhovore pre atteliér prezradili viac než len to, prečo svoju stránku nazvali Zomri.
Opíšte nám vaše začiatky, prečo a ako vznikla vaša fanpage?
Začínali sme už dávnejšie so stránkami Martin Jakubec a Jakub Martinec. To boli roky 2013 až 2015. Zomri vzniklo v roku 2016, po tom ako postupne zanikli tieto dve stránky.
Prečo práve názov „Zomri“?
Toto slovo sa začalo objavovať v našich komentároch, ako reakcia, keď niekto napísal úplnú kravinu, na ktorú sa nedalo normálne zareagovať. Buď človeka znechutí alebo zaujme. Nič medzi tým nie je.
View this post on InstagramDávne časy (Jaroslav) #zomri #zomriofficial #zomristagram #budezomri
A post shared by zomriofficial (@zomriofficial) on
Bolo cieľom vytvorenia stránky od začiatku otvorene a výrazne satiricky prezentovať názory alebo prišiel tento nápad postupne?
Cieľom bolo a stále je robiť si srandu. Zo všetkých a zo všetkého. Témy ako nemocnice, vlaky a iné „prúsery“ v tomto štáte, prišli spontánne a sú takou pridanou hodnotou stránky.
Koľko ľudí sa podieľalo na založení stránky a celého konceptu Zomri? Koľko ich je teraz?
Začínali sme traja. Momentálne sme štyria, tí istí traja ľudia plus jeden mladý, šikovný chalan, ktorý robí Instagram, pretože sme už vetchí starci a chceme byť IN aj medzi mladými.
„Nie sme opití nejakou relatívnou slávou, ktorá nám stúpa do hlavy.“
Koľko percent obsahu tvoríte vy a koľko verejnosť, ktorá tiež prispieva svojimi nápadmi?
Asi 60 percent je autorská tvorba a 40 percent od fanúšikov. Je úplne neskutočné, akú podporu od nich dostávame. Majú skvelé nápady a sú šikovní v tvorení obsahu. Niektorí sú už stálice a vždy sa potešíme, keď niečo pošlú.
Odkiaľ beriete primárne inšpiráciu na tvorbu obsahu?
Reflektujeme na všetko zaujímavé, hlavne na veci, ktoré sa aktuálne dejú a hýbu spoločnosťou a našimi životmi.
View this post on InstagramBrno kapitánov plno #zomri #zomriofficial #zomristagram #budezomri
A post shared by zomriofficial (@zomriofficial) on
Čo sa týka prezentovania názorov, každému je jasné, že si servítku pred ústa nedávate. Máte i napriek tomu hranice, za ktoré už nejdete?
Toho môže byť viac, ale hlavne deti a kadejaké hnusné choroby.
Akými prívlastkami by ste opísali humor, ktorý je prezentovaný na Zomri?
Trápny, lacný, prvoplánový, amatérsky, ale zo srdca. O to viac nás teší, že si dokázal nájsť taký veľký ohlas.
„V poslednej dobe mala najväčší úspech falošná rigorózna práca Andreja Danka, ktorá bola vytlačená a zviazaná naším fanúšikom.“
Sú nejaké kritériá, ktoré musí spĺňať obsah, ktorý publikujete?
Žiadne zadefinované kritéria nemáme. Hlavne nech to nejako vyzerá, má to hlavu a pätu a nie sú tam gramatické chyby, aj keď ani tým sa niekedy nevyhneme. Sme len ľudia. Úplne obyčajní a nevtipní v skutočných životoch.
Na vašej stránke je veľa kritiky adresovanej politickej scéne, vytvárate politickú satiru. Robíte tak preto, že potrebujete vyjadriť svoj názor na danú situáciu alebo skôr preto, že je to viac atraktívne pre fanúšikov?
V začiatkoch sme sa aj snažili tomu vyhnúť, ale nedá sa to. Zvlášť po tom, čo sa tu hlavne v posledné roky deje. Takže urobiť si srandu z Kapitána alebo Voccu je priam balzam na dušu.
View this post on InstagramEgotoman (Dominik) #zomri #zomriofficial #zomristagram #budezomri
A post shared by zomriofficial (@zomriofficial) on
Poviem správne, ak sa vyjadrím, že štýl humoru, ktorý sa páči ľuďom najviac, je politická satira?
Vždy ide o vtip. Ak je dobre vypointovaný a zobrazený, nemusí to byť nevyhnutne iba politika. Našim terčom sú aj herci, športovci alebo rôzni influenceri.
Myslíte si, že ovplyvňujete svojimi názormi vašich fanúšikov alebo ide skôr o ich stotožnenie sa s vašou mienkou?
Vyjadrujeme aj názory našich fanúšikov prostredníctvom ich tvorby. Je na každom, či sa s tým potom stotožní alebo nie. No a každý môže vyjadriť slobodne svoj názor v komentároch.
„Niektorí už hovoria, že keď si nebol na Zomri, akoby si ani neexistoval.“
Keďže tvoríte politický obsah, máte aj politické vzdelanie?
Sme kuchári, čašníci a dídžejovia.
Je zrejmé, že nie každý berie vaše vyjadrenia s humorom. Zažili ste, že sa vám už niekto, napríklad politici alebo známe osobnosti, vyhrážal?
Zažili sme už všeličo, od divných článkov v konšpiračných médiách, podľa ktorých je administrátor stránky Zomri asi naozaj každý, až po klasické vyhrážanie. To druhé len formou správ, väčšinou z falošných profilov.
Stalo sa vám v spojitosti s vašou stránkou niečo, na čo radi spomínate, čo vo vás zanechalo silný dojem?
Najradšej máme, keď sa raz za čas stretneme ako admini a dáme pivo. Tiež nás poteší, keď „obete“ našich vtipov majú nadhľad a bavia sa na tom tiež. Niektorí už hovoria, že keď si nebol na Zomri, akoby si ani neexistoval.
View this post on InstagramTrošku skoro (foto Andrej/idea Marcel) #zomri #zomriofficial #zomristagram #budezomri
A post shared by zomriofficial (@zomriofficial) on
Ktorý nápad použitý v obrázku z vašej stránky považujete za svoju najlepšiu prácu?
Je ich neskutočne veľa. Každý obrázok alebo video berieme ako naše dieťa. V poslednej dobe mala najväčší úspech falošná rigorózna práca Andreja Danka, ktorá bola vytlačená a zviazaná naším fanúšikom.
Cítite rivalitu medzi stránkami na Facebooku, ktoré prinášajú podobný obsah?
Určite nie, niekedy sa len hneváme sami na seba, že ten vtip nenapadol nám.
View this post on InstagramEva dlho nebola (Peter) #zomri #zomriofficial #zomristagram #budezomri
A post shared by zomriofficial (@zomriofficial) on
Dozvedeli sme sa, že jeden člen z vášho tímu robieval stand-up comedy. Venuje sa vystúpeniam naďalej?
Momentálne nie, ale ak sa naskytne príležitosť, tak si to veľmi rád zopakuje, pretože je to jedinečný kontakt s publikom a našimi fanúšikmi.
Aké máte plány so stránkou do budúcna?
Momentálne sa viac venujeme Instagramu, začali sme spoluprácu s merch.sk a čo bude ďalej, ukáže čas. Ale určite nechceme poľaviť a nie sme ani opití nejakou relatívnou slávou, ktorá nám stúpa do hlavy.
Autor: Dominika Ježová a Veronika Szabová
Juraj Rakučiak
Média ho zaujímali už od detstva. Po vzore televíznych moderátorov sa prihlasoval na recitačné súťaže. Rozhodol sa preto študovať masmediálnu komunikáciu a v redakcii Atteliéru je od nástupu na univerzitu. Najviac ho bavia rozhovory a študentské témy, kŕmi tiež rubriku UCM INFO. Momentálne je šéfredaktorom tlačeného vydania.Súvisiace príspevky
Najčítanejšie posledných 7 dní
-
Na Slovensku máme stále menej doktorandov, aj keď zarábajú viac ako väčšina pedagógov
-
Fakty o fast fashion: Pri výrobe bavlneného trička sa minie toľko vody, koľko by vystačilo pre jedné...
-
Detskí otroci sú realitou 21. storočia. Prečo oslavujeme Deň detí zle?
-
Recyklácia, upcyklácia, pomalá móda: Ako nadobro skoncovať so zatracovanou fast fashion?
-
Nedocenené seriály na Netflixe, ktoré si zaslúžia vašu pozornosť