Kedy a prečo si začal blogovať?
Moja cesta k blogovaniu viedla postupne. Hneď, ako som sa dostal na internet, zaujal ma možnosťou publikovania. Začal som sa postupne učiť, čo to znamená vytvárať stránky, hlavne HTML kód. Časom som sa dostal k tomu, že o veciach, ktoré som nechcel zabudnúť, respektíve o ktorých som nenašiel na slovenskom internete žiadne info, som napísal. To boli počiatky môjho blogovania. Priniesť veci, ktoré mám rád, takže nič profesionálne. Môj blog začal ako osobný zoznam toho, čo mám rád. Na začiatku som blogoval o blogovaní, až neskôr som sa vyprofiloval a zameral na oblasť marketingu, reklamy a PR.

Čo ti blogovanie prinieslo, kam si sa dopracoval?
Vôbec som nemyslel, že webstránky dokážu priniesť peniaze – chcel som len písať o tom, čo ma v tom čase bavilo a zaujímalo. Kúpil som si doménu –embuck.com, hosting bol zadarmo, tak prečo neskúsiť niečo vytvoriť. Vedel som vtedy len pár vecí z html, žiadne programovanie, takže mojou najobľúbenejšou pomôckou sa stal WordPress. Vďaka tomuto systému na správu obsahu si blog môže vytvoriť naozaj každý, kto vie zapnúť počítač. Vďaka svojmu blogu a vedomostiam, ktoré som na internete nadobudol, som získal zamestnanie, množstvo kontaktov a za ten čas sa určite aj zlepšil štýl môjho písania a množstvo ďalších vecí. Samozrejme, vďaka písaniu blogu sa dá aj zarobiť, čo nie je nepodstatná vec, ale kontakty a profesionálny rast sú asi najväčší prínos.


Akým smerom budú blogy smerovať?

Ak sa pozriem spätne na slovenské blogy dnes, tak to nie je príliš šťastný pohľad. Zdá sa mi, že väčšinou už nikto nemá tú energiu písať o veciach tak, ako pred pár rokmi. Vidím to sám na sebe. Ak sa mám venovať svojmu blogu alebo nejakému projektu, ktorý mi prinesie niekoľkonásobne viac, odpoveď je jasná, ktorému sa budem venovať viac. Ale je to možno štandardný vývoj s tým, že dnes máme oveľa viac možností sebavyjadrenia na internete. Niekto je aktívny na Facebooku, niekto na mikroblogu alebo na Twitteri. Online aktivita ľudí sa tak nesústredí na jednom blogu, ale je fragmentovaná a nie tak ľahko sledovateľná. Blogy však určite nevymrú, vždy tu budú ľudia, ktorí si budú viesť online denníčky, či písať profi blogy.

Myslíš, že slovenské blogy sú schopné konkurovať zahraničným?
Určite áno. Nemusia konkurovať, no výhoda je v našom jazyku. Existuje stále množstvo ľudí, pre ktorých je čítanie v angličtine problémom a radšej si informácie vyhľadávajú v slovenčine. Pre tých sú blogy stále dobrým informačným zdrojom.

Ako sa dá charakterizovať úspech blogera?
Je ťažké úspech vôbec definovať. Postupne som sa začal učiť aj vďaka blogovaniu nové veci. Ako priviesť k svojim článkom čo najviac ľudí; ako ich zaujať tak, aby neodišli hneď po prvej stránke, ako sa odlíšiť a podobne. Pre mňa je teda úspechom.

Čo radíš začínajúcim blogerom?
Čo by som odporúčal, je začať sa venovať projektu, ktorý človeka naozaj baví. Ak neviete nájsť informácie o svojom koníčku – vytvorte o ňom projekt. Naučíte sa know-how, ktoré potom ľahko aplikujete na nejaký seriózny, zarábajúci projekt. Dôležité je začať.

Jozef Neupauer