Aký je to pocit, keď hráči po takej dlhej dobe aj tu na Slovensku stále spomínajú na NES a jeho hry?

Aby som bol úprimný, prekvapilo ma to. Totiž, už asi päť rokov si hovorím, že na NES museli ľudia zabudnúť. Ešte pred ňou vyrábala naša firma rôzne hračky a hry. Množstvo z nich bolo ovplyvnených západom boli napríklad z plastu. No a po troch rokoch ľudí omrzeli, takže museli prísť zas s niečím novým. O niektoré z nich však bol záujem dlhé roky napríklad japonské tradičné kvetinové karty Hanafuda. Výrobca sa o ne riadne staral, aby boli vydávané čo najdlhšie. Tým chcem povedať, že nie všetky hry vždy uspejú.

NES bola považovaná za hračku, ktorá pravdepodobne nebude mať veľký úspech.

 

Ako spomínate na vývoj spoločnej konzoly so Sony? Vedeli by ste si predstaviť, že by spoločný projekt nebol zrušený a spolupracovali by ste aj dnes?

(smiech) Tak toto je náročná otázka aj pre mňa. Je naozaj ťažké na toto odpovedať. Budúci týždeň v sobotu sa stretnem s dizajnérom PlayStation pánom Kutagarim, a práve na túto tému budeme určite diskutovať. Sám sa ho spýtam, prečo tento projekt padol a každá firma sa venovala vlastnej konzole. Plánom bolo vytvoriť zariadenie, na ktorom bude možné pozerať filmy, prehrávať CD a taktiež hrať hry. Každopádne, nakoniec prevládol názor ľudí, ktorí nesúhlasili so spoluprácou s Nintendom a projekt padol. Špekuluje sa o tom, čo sa naozaj stalo, no neviem, ako to bolo naozaj. Pre mňa to je tiež niečo neznáme. V tej dobe som už nebol na pozícií, kde sa riešili tieto záležitosti.

 

Kde ste brali inšpiráciu na tvorbu hier?

Videohry ako také sú v dnešnej dobe stále kratšie a kratšie, v porovnaní so staršími hrami. Na vývoj nových hier majú najväčší vplyv už existujúce hry. Čo je riziko, keďže ak si niekto pustí nejakú hru, tak môže mať dojem, že niečo také už niekde hral. Obsah hier sa takýmto štýlom vytráca a hry začínajú byť skôr o zabíjaní času. Dobrý príklad sú smartfóny, kde vychádza množstvo hier určených len na krátenie času. Ak teda ide o to, aby sa ľudia nesnažili len zabiť čas, ale hru zapínali s nadšením, musí byť v hrách niečo nové. Tak to bolo v minulosti a pre súčasných vývojárov je to téma číslo jeden.

Napríklad hry, ktoré ste mi tu ukazovali (v herni FMK, pozn. red.) sa skladali z prvkov, ktoré už existujú. Dôležitá je snaha o vývoj herných prvkov, ktoré sa ešte nikde neobjavili. Ako som hovoril, prvé videohry vychádzali v dobe, keď ešte žiadne neboli, a preto vychádzali z prvkov reálneho sveta podobným spôsobom vznikol aj NES. Myslím si teda, že základ pre ďalší rozvoj videohier je zapracovať do nich nejaký nový prvok.

 

Je niečo konkrétne, čo vám chýba na dnešnom konzolovom trhu?

Skôr mám pocit, že sa na trhu objavujú veci, ktoré by človek nečakal ako napríklad NES mini.

Chcelo by to však niečo na spôsob Wii. Možnosti sú napríklad v oblasti virtuálnej reality. Je to však len môj odhad, až tak veľmi do toho nevidím. Netuším, čo by naplnilo skryté očakávania zákazníkov, no myslím si, že nie som sám, kto to nevie. A nie sme ani schopní to hodnotiť, keďže história hier je ešte krátka.

 

A posledná otázka, aká je vaša najobľúbenejšia NES hra?

Donkey Kong a Super Mario. Donkey Kong je naozaj jedna z mojich najobľúbenejších hier.

 

Ďakujeme za rozhovor.

Autor: Tomáš Kuník     http://www.sector.sk/
Foto: Kristián Pribila, fotoateliér KEFA

PROFIL:

Masayuki Uemura pracoval od roku 1972 pre japonskú spoločnosť Nintendo. Ako dizajnér viedol vývojový tím zodpovedný za legendárnu konzolu NES. Podieľal sa tiež na vývoji hier ako Super Mario, Donkey Kong alebo The Legend of Zelda.