V súčasnej situácii som musel, rovnako ako moji printoví kolegovia v redakcii Atteliéru, prejsť do onlinového režimu, nielen pri poradách, ale aj pri publikovaní. Prečo? Môže za to „milovaný“ COVID-19. Webová žurnalistika je však v mnohom odlišná.

Je náročné povedať, či je pre mňa výhodnejšie a jednoduchšie písať do tlačenej verzie Atteliéru alebo do jeho internetovej podoby. Jednoducho som si musel zvyknúť po printe aj na online.

Predtým som nemohol napísať príliš dlhý článok, pretože išiel do tlače a mal som striktne stanovený rozsah. Webová žurnalistika to znesie, pretože tu nie sú strany s limitom znakov. Môžem sa tak venovať aj témam, pri ktorých potrebujem viac priestoru.

Keď sa pripravujem na tvorbu článku, naštudujem si dostupné materiály na internete. Často rozoberám historické témy, preto do článku oslovím aj nejakého odborníka. Hneď, ako dostanem informácie, spracujem ich do reportáže, prípadne rozhovoru. Od tohto momentu sa práca redaktora mení.

web atteliéru
Výhodou publikačných portálov je ich kompatibilnosť s viacerými zariadeniami. Zdroj: Pexels.com, Attelier.sk

Po napísaní a upravení textu v publikačnom systéme pridám obrázky a zdroje. Webová žurnalistika umožňuje vkladať odkazy na iné články, či už na interných, alebo externých stánkach. Čitateľ sa tak jednoducho preklikne na ďalší obsah, ktorý mu odporučí redaktor. Môže ísť tiež o zdrojové informácie, z ktorých čerpal pri písaní. Zalamovanie textu a umiestnenie fotografií tu nerobí grafik, ale priamo autor textu. Tiež nastavím SEO, ktoré printová žurnalistika nepozná. Bola to pre mňa absolútna novinka! Hotový článok uložím, aby ho ďalší kolegovia upravili a publikovali.

Priniesol mi nový systém nejaké výhody?

Rozhodne áno. Naučil som sa písať pre web. Laik by si mohol myslieť, že v tom predsa rozdiel nie je, verte však, že je. Každá skúsenosť sa zíde. Obzvlášť v súčasnosti, kedy je ešte náročnejšie zamestnať sa v redakcii tlačených novín alebo časopisov. Internetové portály sú už nad nimi. Počas pandémie ľudia častejšie vyhľadávajú aktuálne informácie práve online.

Rozdiel je aj v čítanosti. Bežne má Atteliér náklad 250 kusov, pričom sa distribuuje len na univerzitnej pôde, a tým sa obmedzuje okruh potenciálnych čitateľov. Naopak, na onlinový portál sa dostane každý s prístupom na internet a môže si prelistovať aj PDF-ká tlačených čísel. Výsledkom je, že návštevnosť webu, a teda aj čítanosť, sa nám omnoho zvyšuje. Publikačný systém nám osobitne poskytuje presné čísla jednotlivých článkov.

Webová žurnalistika má naviac

Pri našich podmienkach je v tlači nemysliteľné vydávať kontinuálny obsah. Pri našom časopise trpí najmä spravodajstvo, ktoré má byť akuálne a rýchle. To pokulháva dnes už aj pri denníkoch. Stávalo sa, že kým sa celé číslo zalomilo, prišlo z tlačiarne a dostalo sa do stojanov, ubehol aj celý mesiac. Tým strácalo spravodajstvo pre čitateľov zmysel.

Internetová verzia časopisu Atteliér má aj tú výhodu, že čitatelia sa môžu priamo vyjadriť k článku v komentároch. Vďaka tomu sa autor dozvie, či sa jeho článok niekomu páči a čo si o téme myslí. Ako autor tak môžem reagovať na zaujímavé podnety. Poteší nás vždy zdieľanie našich textov na sociálnych sieťach.

A vy ste už našimi fanúšikmi na Facebooku či Instagrame?