V stredu 18. marca sa mali v bratislavskom Národnom tenisovom centre odovzdávať hudobné ceny Radio_Head Awards, ktoré kvôli momentálnej nepriaznivej situácii museli byť pre verejnosť nakoniec zrušené. Každoročne vysielaný živý prenos sa aj napriek tomu predsa len konal, avšak v inej podobe ako zvyčajne.

„S pribúdajúcimi informáciami o koronavíruse na Slovensku a s opatreniami, ktoré sa začali zavádzať sa v posledných dňoch pred Rádiohlavami menili naše možnosti, ako ich pripraviť bez toho, aby sme niekoho ohrozili. Rozhodli sme sa pre kompromisnú verziu, čiže urobiť v pôvodnom termíne videostream, v ktorom odznejú pozdravy od umelcov a umelkýň, ktorí zvíťazili,“ uviedol moderátor Martin Staňo, ktorý okrem samotných Rádiohláv moderuje aj poslucháčmi obľúbenú rannú reláciu Rádia_FM, Ráno na eFeMku.

Navzdory mainstreamu

Radio_Head Awards je slovenská hudobná anketa popularity, ktorú organizuje už dvanástym rokom Rádio_FM. Efemko si nenápadne označilo tieto ceny okrem iného aj podtržníkom v ich názve či výhernými soškami, ktoré rozdávajú hudobníkom. Tie majú totižto hlavu v tvare rádia. A keďže táto rozhlasová stanica prezentuje predovšetkým alternatívne hudobné žánre s veľmi výrazným zastúpením slovenskej hudobnej scény, niet divu, že za vznikom Rádiohláv je práve Efemko.

Kľúčovou myšlienkou celého rádia bolo od začiatku podporovať na hudobnej scéne primárne inakosť a nie hlavný prúd, ako to je pri iných komerčných rádiách. V roku 2008 preto ako opozitum k anketám Slávik a Aurel, reprezentujúcich najmä mainstreamovú hudbu, vznikla anketa Rádiohlavy.

Nezvyčajné sošky, ktoré sa výherným hudobníkom rozdávajú majú hlavu v tvare rádia. Zdroj: FB Radio_Head Awards

Najnízkorozpočtovejší ročník

Tento rok moderátora Martina Staňa neobklopovali davy divákov ako zvyčajne a bratislavské Národné tenisové centrum sa zamenilo za priestory Slovenského rozhlasu. Všetko prebehlo len za účasti minimálneho počtu ľudí potrebných pre uskutočnenie živého prenosu. Toto odovzdávanie cien bude patriť medzi raritné okrem iného aj kvôli rúšku, ktoré mal moderátor po celý čas na sebe.

Samotný Martin Staňo uviedol, že ešte týždeň pred nakrúcaním by vo výsledku takúto verziu netipoval. Priblížil nám aj to, ako sa mu moderovalo netradičným spôsobom: „Z moderátorského hľadiska to bola výzva, ešte som sa neocitol v takejto situácii. Samotné nakrúcanie bolo náročné aj fyzicky, ale hlavne emocionálne. Rádiohlavy sú pre nás vrcholom pracovného roka a bolo veľmi smutné uvedomiť si, že sa nestretneme s poslucháčmi a fanúšikmi, že kapely, umelci, víťazi a víťazky nedostanú spätnú väzbu od publika. Samozrejme, bezpečnosť dostala prednosť.“

Bratislavské NTC sa zamenilo za priestory Slovenského rozhlasu a všetko prebehlo len za účasti ľudí potrebných pre uskutočnenie živého prenosu. Zdroj: Radio_Head Awards

Hudobné ceny takmer bez hudby

Spolu bolo vyhlásených 14 kategórií, v ktorých po nomináciách odzneli ďakovačky od výhercov v podobe krátkych videí. Aj keď sa diváci tento rok nedočkali spontánnych reakcií ocenených na pódiu pri preberaní cien, nebola núdza o vtipné glosy už tradičného zabávača menom Joe Trendy. Ten pred svojimi vtipmi neušetril väčšinu z nominovaných umelcov.

K živým vystúpeniam sa samozrejme nedostalo, ale výherca prvej vyhlásenej kategórie Objav roka, The Curly Simon, nahral dopredu pre fanúšikov svoje vystúpenie. Nakoniec to teda predsa len neboli hudobné ceny úplne bez hudby. Smutnejšou súčasťou Radio_Head Awards bola spomienka na zosnulého frontmana kapely Hex, Petra „Ďuďa“ Dudáka, ktorý nás minulý rok opustil. Súčasťou spomienky boli archívne zábery spolu s úryvkami rozhovoru s Ďuďom o kapele a jej začiatkoch.

Kto sa tešil z víťazstva?

Jednou z najpopulárnejších kategórií na Rádiohlavách je kategória Skladba roka obsahujúca každoročne 5 výborných piesní, ktoré vznikli v predchádzajúcom roku. Tú vyhrala skupina Billy Barman so singlom Doba Doba. O nič menej populárna nie je ani cena Album roka, ktorú si odniesol známy slovenský raper Gleb za album Gauč Storytelling či kategória Debut roka, ktorú vyhrala skupina Ultrazvuk za album Ultrazvuk.

Výnimočnou cenou je Ocenenie za prínos do hudby, ktorú tento rok udelili Milanovi Lasicovi. V dokrútkach o ňom a jeho textárskom umení rozprávali slovenskí hudobníci Nora Ibsenová, Michal Kaščák, Zuzana Mikulcová, Pino, Vec a Juraj Podmanický.

Aj napriek tomu, že tento ročník nevyzeral tak veľkolepo a honosne ako tie predošlé, odovzdali sa všetky ceny, ktoré sa odovzdať mali. Nechýbalo mu preto okrem živých vystúpení a tlieskajúcich divákov takmer nič.

Predchádzajúci ročník Radio_Head Awards bol ešte s publikom a plný živých vystúpení. Zdroj: Maroš Markovič

Zoznam všetkých kategórií Radio_Head Awards 2019 spolu s víťazmi:

Album roka: Gleb – Gauč Storytelling
Skladba roka: Billy Barman – Doba doba
Debut roka: Ultrazvuk – Ultrazvuk
Objav roka: The Curly Simon
Nahrávka roka – Elektronická hudba: Dephzac – Against the Flow
Nahrávka roka – Hard & Heavy: Morna – Sentient Cultist
Nahrávka roka – Hip-Hop / Rap / R’n’B: Gleb – Gauč Storytelling
Nahrávka roka – World music / Folk: Martin Geišberg – Na modrej planéte
Nahrávka roka – Jazzová hudba: David Kollar – Sculpting in Time
Nahrávka roka – Klasická hudba: Lukáš Borzík – Slovo
Nahrávka roka – Experimentálna hudba: Miroslav Tóth – S’ihmon / Shibuya Motors – +
Album roka / Cena novinárov: Katarína Máliková – Postalgia
Ocenenie za prínos do hudby: Milan Lasica
Ocenenie Nadácie Advance Investments: Kristína Mihaľová & Jakub Šedivý

Pre všetkých, ktorí nestihli túto udalosť sledovať a pre tých, ktorí len teraz zistili, že sa niečo podobné každoročne odohráva, je tu záznam živého prenosu z celého udeľovania hudobných cien Rádiohlavy 2019.