Študenti našej univerzity poukazujú na viaceré problémy, ktoré ovplyvňujú ich spokojnosť so štúdiom. Nedostatok praxe, nízka internacionalizácia či nespravodlivé hodnotenie vyučujúcimi patria medzi najviac spomínané nedostatky. Aké riešenia ponúka vedenie školy?
Počas minulého roka sa v letnom semestri vysokoškoláci mohli zúčastniť prieskumu Hodnoť.to. Jeho cieľom bolo zmapovať ich spokojnosť so štúdiom na slovenských vysokých školách na základe toho, ako v rámci nich prebieha výučba, či aké podmienky študentom ponúkajú. Podľa informácií Centra vedecko-technických informácií Slovenskej republiky sa prieskumu zúčastnilo 6 504 respondentov z celkovej vzorky 87-tisíc.
Štátny tajomník rezortu školstva Róbert Zsembera uviedol na tlačovej besede, že všetky zúčastnené školy dostanú spätnú väzbu. Zároveň dodal, že sú pripravení s nimi konzultovať, aby došlo k zlepšeniu nedostatkov v ich vnútornom prostredí.
Prvé miesto obsadila Žilinská univerzita. Dobré hodnotenie získala aj Trnavská univerzita, ktorej sa ušlo siedme miesto. Naša univerzita získala nie príliš lichotivú priečku, a to 17. miesto z celkového počtu 20.
Najspokojnejšou fakultou Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa stala Fakulta sociálnych vied. Hneď po nej sa umiestnila Fakulta prírodných vied. Naopak, najhoršie v rebríčku obstáli zdravotnícke vedy. V akých oblastiach študenti vyjadrili svoju nespokojnosť?
Kvalita výučby ako silná stránka, internacionalizácia však zaostáva
Ako vyplýva z prieskumu, kvalita výučby a prístup vyučujúcich patrí k značne silným stránkam našej univerzity. Horšie na tom je oblasť internacionalizácie či osobnej podpory. V súvislosti s tým sme oslovili niekoľko študentov, ktorí sa s nami podelili so svojimi skúsenosťami.
Ema je študentkou angličtiny na Filozofickej fakulte. Na UCM prestúpila z inej vysokej školy a práve osobnú podporu v rámci univerzity vníma veľmi pozitívne. „Keď som potrebovala riešiť prestup, tak mi všetci pomohli a bolo to veľmi jednoduché. Oproti mojej bývalej škole, kde bolo pre mňa náročné dostať sa k nejakej informácii, sú tu všetci veľmi dobre informovaní a vedia poradiť.“

Adrián, študent učiteľstva histórie a výchovy k občianstvu na Filozofickej fakulte, má na to iný názor. Počas výberu pobytu v rámci vzdelávacieho programu Erasmus+ sa stretol s nepríjemnou skúsenosťou.
„Chcel som ísť na Erasmus, avšak v rámci destinácií som dostal ponuku len pre Prahu, Brno a Atény. Atény pre mňa boli automaticky na prvom mieste. Študoval by som tam však filozofiu, takže by som mal v ďalšom semestri veľmi veľa skúšok. Zbytočne,“ vysvetľuje. Podľa jeho slov ponuka výmenných pobytov na UCM nie je veľmi dobre premyslená.
Na to, či univerzita plánuje nové opatrenia, ktoré by pomohli zlepšiť spoluprácu so zahraničnými univerzitami, sme sa spýtali prorektora pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou Andreja Brníka.“Rektorka UCM už od svojho zvolenia túto agendu posilnila aj vytvorením miesta prorektorky pre medzinárodné vzťahy. Boli sme úspešní vo viacerých projektoch, medzi inými aj v projekte na propagáciu univerzity v zahraničí. Pracujeme aj na zlepšovaní infraštruktúry pre zahraničných študentov.„
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave poskytuje aj širokú ponuku študijných odborov. Mnohé z nich je možné absolvovať v anglickom, ruskom, francúzskom alebo nemeckom jazyku. Práve to môže byť skvelá príležitosť pre zahraničných študentov, ktorí majú záujem tu študovať.
Spolužiaci, ktorí museli ísť na druhé a tretie opravné termíny skúšok mi hovorili, že pedagógovia mali snahu im pomôcť a naviesť ich k správnej odpovedi.
Stále však existuje riziko veľkej jazykovej bariéry, ktoré im môže sťažovať ich štúdium. Aj napriek tomu, že pedagógovia majú snahu nahliadať na danú skutočnosť, niektorí týchto študentov zrovnávajú s výraznou väčšinou ich slovensky hovoriacich spolužiakov.
Problémové sú aj rozvrhy
Prieskum poukázal aj na isté nedostatky v oblasti podpory pri štúdiu, prehľadnosti študijného plánu či férového hodnotenia. K téme férového hodnotenia na UCM sa vyjadrila Renáta, študentka Fakulty sociálnych vied: „Spolužiaci, ktorí museli ísť na druhé a tretie opravné termíny skúšok mi hovorili, že pedagógovia mali snahu im pomôcť a naviesť ich k správnej odpovedi.“
Iná študentka, naopak, spomína na skúsenosť s nereálnymi očakávaniami istej vyučujúcej. Priznáva však, že škola postupne eliminuje podobné prípady a pracuje na zlepšení hodnotiaceho systému.
Ema, ktorú sme spomínali v úvode, odhadovala umiestnenie našej univerzity v rebríčku spokojnosti na dvanástom mieste. Skutočné výsledky ju veľmi prekvapili. Spýtali sme sa jej, či študijný plán považuje za dostatočne prehľadný. „Toto je podľa mňa veľmi individuálne. Ja s orientáciou v Aise, na stránke a aj v Sharepointe problém nemám a informácie o predmetoch považujem za prehľadné,“ odpovedala.
Myslím si, že na našej škole máme možnosť vyjadriť svoje názory. Mám však pocit, že veľa študentov sa bojí, že budú mať potom problém.
Ak by však mohla niečo zmeniť, je to harmonogram hodín. Problém s rozvrhom spomenula vo svojej odpovedi aj študentka Fakulty masmediálnej komunikácie Simona. „Neviem si predstaviť študenta, ktorý cestuje, má prácu, partnera a iné povinnosti, ako to všetko popri takomto rozkúskovanom rozvrhu stíha,“ poznamenala.
Problémom je aj to, že študenti majú často strach presadiť svoje návrhy a názory vedeniu školy. Prameniť z toho môžu obavy, že nebudú vypočutí alebo sa stretnú s negatívnou reakciou zo strany pedagógov či vedenia. „Myslím si, že na našej škole máme možnosť vyjadriť svoje názory. Mám však pocit, že veľa študentov sa bojí, že budú mať potom problém,“ dodala k danej problematike Simona.
Spätná väzba študentov týkajúca sa či už výmenných pobytov alebo rozvrhov by škole, naopak, mohla priniesť cenné podnety. Pomôžu k tomu interné prieskumy spokojnosti, ktoré má univerzita v pláne realizovať. „Od budúceho roka posilňujeme tím ľudí, ktorí budú tieto dáta zbierať,“ prezradil prorektor Brník.
Anonymné prieskumy by tak mohli pomôcť študentom odbúrať strach z prejavenia nespokojnosti. Poskytnú im bezpečný priestor na vyjadrenie názorov bez obavy z negatívnej odozvy.
Namiesto teoretických predmetov chcú viac praxe
Stredoškoláci si zvyknú vyberať vysokú školu na základe ponúkanej praxe. Fakulta masmediálnej komunikácie študentom ponúka možnosť otestovať si teoretické poznatky v praxi. Nápomocné sú k tomu rôzne ateliéry, či už časopisu, rádia, fotografie alebo televízie. Podieľať sa môžu aj na organizovaní zaujímavých eventov alebo zlepšovaní svojich komunikačných vlastností na hodinách argumentácie. Ako sú na tom ale ostatné fakulty?

„Našou jedinou praxou sú náčuvy v treťom ročníku letného semestra. Nemôžeme si ani vybrať školu, v ktorej ich budeme absolvovať, a až v prvom magisterskom ročníku máme „naozajstnú“ prax, kedy ideme učiť. Bolo by lepšie, keby si môžeme už v nižších ročníkoch vyskúšať naše poznatky z pedagogiky v praxi,“ približuje spôsob výučby Adrián z Filozofickej fakulty.
Potrebu skvalitnenia a zvýšenia praxe vyjadrila aj Alena, ktorá na Filozofickej fakulte študuje už štvrtý rok ruský jazyk. Prijala by viac praktických predmetov, ale aj teórie. Prax je totiž jednou zo zásadných oblastí, ktorá ovplyvňuje výber vysokej školy nielen u slovenských, ale aj zahraničných študentov.
Čaká nás zlepšenie?
V súvislosti s výsledkami prieskumu a vyjadreniami študentov nás zaujímalo, aké kroky plánuje UCM spraviť, aby sa zlepšili jej výsledky v spomínaných oblastiach.
„Máme nastavený ambiciózny dlhodobý zámer univerzity, prijaté rôzne politiky a procesy, aby sme sa posúvali vpred. Okrem niekoľkomiliónovej investície do infraštruktúry budov sme investovali aj do zjednodušenia informácií pre študentov, kde sme všetko podstatné zverejnili v SharePointe pre všetky fakulty. Zároveň sa snažíme digitalizovať procesy pre študentov, ale aj pedagógov,“ hovorí prorektor Brník.
Zároveň zdôrazňuje, že všetky tieto kroky si vyžadovali dlhú prípravu, hľadanie financií a ich následnú realizáciu. „Nové vedenie univerzity sa naozaj snaží dostať našu UCM medzi TOP 5 slovenských vysokých škôl,“ dodáva. Na spoluprácu vyzýva aj samotných študentov, vďaka ktorým môže univerzita lepšie identifikovať jej slabé miesta a pracovať na ich odstránení.