Učiť sa pravidlá novej hry je ako predpeklie. Ak ste jedným z ľudí, ktorí sa vtedy cítia, akoby mali vrátiť občiansky preukaz, nie ste sami. Ako (sa) učiť hrať spoločenské hry tak, aby všetci hráči zostali mentálne príčetní?
James Austin pre portál Wirecutter píše, že moderné stolové hry sú ohromne komplexné. Spájajú sa v nich rôzne herné postupy s prepracovaným vizuálnym dizajnom a dejovou linkou, aby pri každom hraní vytvorili zábavný a nezabudnuteľný zážitok.
Avšak skôr, ako začnete objavovať tajomné ruiny, kolonizovať planétu alebo stavať zoologickú záhradu, musíte sa novú hru naučiť hrať. Potom nasleduje ešte väčšia výzva – naučiť hru svojich kamarátov.
Vo svojej partii sa Austin vždy chopí (ne)vďačnej úlohy – pravidlá učí ďalších. Keďže hry sú jeho autorskou i životnou vášňou, naučil sa vysvetľovať pravidlá viac polopatisticky a zozbieral tipy od herných odborníkov ako Donald Shults, ktorý prednáša na konferencii o stolných hrách GenCon, či Rodney Smith z YouTube kanála Watch It Played. Austin odporúča pri vysvetľovaní pravidiel aj kanál Shut Up & Sit Down.
Pred začiatkom hry zvážte jej vhodnosť pre vašu partiu
Austin verí tomu, že stolné hry sú pre každého, no neznamená to, že všetci hráči každú hru vedia oceniť. Hoci môžu byť aj komplikované hry vzrušujúce a obohacujúce, nie každý chce investovať čas a energiu, aby sa ich naučil hrať.
Pri začiatočníkoch preto treba začať s jednoduchším hrami, napríklad Splendor a Jízdenky, prosím! USA (Ticket to Ride). Tieto hry vedia začiatočníkov naučiť herné mechanizmy, ktoré sa používajú a spájajú v komplexnejších hrách ako sú Mars: Teraformace či Root.
Pre príklad – hra Splendor je o využívaní svojich prostriedkov na nákup kartičiek (napr. surovín) zo zdieľaného trhu, ktoré potom produkujú viac prostriedkov na nákup ešte hodnotnejších kartičiek. Takýto herný mechanizmus sa volá engine building.
„Čítanie pravidiel je prvá chyba, ktorú môžete urobiť, keď niekoho učíte spoločenskú hru.“
Hra Jízdenky, prosím! USA (Ticket to Ride), podobne ako Osadníci z Katanu, je o nárokovaní si územia na hracom pláne a predpovedaní trás a plánov ostatných hráčov (s cieľom potenciálne ich zmariť). Keď sa ešte priučíte hre Skull, detskej blafovacej hre, ktorá funguje na mechanizme ponúk a aukcií, získate všetky zručnosti ku hraniu pestrej hry Vysoké napätie.
Rodney Smith poukazuje na to, že pri výbere hry treba vždy zvážiť jej tému: „Ak hra témou vašich kamarátov osloví, budú ochotnejší pretrpieť trošku komplikovanejšie pravidlá.“ Ak napríklad viete, že kamaráti boli kedysi fanúšikmi kníh či filmov Kroniky Narnie, pravdepodobne sa nechajú ukecať, aby ste ich naučili hru Root (kde lesné tvory bojujú o kontrolu nad čarovným lesným územím), aj keď doteraz nemali vzťah k vojnovým či strategickým hrám.
Naučte sa pravidlá predtým, než ich budete učiť ďalších
Môže sa to zdať samozrejmé, ale je veľmi dôležité, aby ste sa dobre oboznámili s pravidlami hry predtým, ako ich budete učiť ostatných. Budete tak v oveľa lepšej pozícii, aby ste vašim kamarátom pomohli hru viac si užiť.
Pomôžu vám v tom tutoriály, let’s play videá či online simulácie hier, v ktorých hráte za všetky postavy sami. No aj tak po tom všetkom budete musieť nazrieť do pravidiel, aby ste sa uistili, že rozumiete každému detailu.
Počas učenia si skúste osvojiť, ako hra plynie a napreduje. „Mnoho stolných hier má svoj rytmus. Keď sa s ním zžijete, hra sa vám hrá vysvetľuje oveľa jednoduchšie,“ uviedol Donald Shults v rozhovore s Austinom.
Trénujte, ako učiť hrať stolnú hru
Keď už ste vybrali hru a naučili sa pravidlá, je dobré si to skúsiť nanečisto. „Môže to znieť hlúpo, ale odporúčam cvičiť nahlas,“ tvrdí Rodney Smith. Je to skvelý spôsob, ako sa uistiť, že hre skutočne rozumiete, viete ju čo najefektívnejšie vysvetliť a máte vytipované časti, kde by sa vaši priatelia mohli najviac pýtať.
Pravidlá sú počas hry odporúčaním, nie scenárom
Čítanie pravidiel je prvá chyba, ktoré môžete urobiť, keď niekoho učíte spoločenskú hru. „Tvorcovia hier nepíšu pravidlá ako dobrodružný román, takže ich čítanie nahlas všetkých unudí. Záujem a ochota naučiť sa hru z ľudí opadnú po druhej vete,“ podotýka Smith.
Aj keď majú Smith a Shults odlišné názory, obaja zdôrazňujú, aby sme poskytovali hráčom informácie vtedy, keď ich práve potrebujú, nevysvetľujte všetko naraz. Takto hráči pochopia pravidlá v kontexte konkrétnej situácie.
„Nestarajte sa príliš o to, či každý dokonale porozumel pravidlám.“
Učiť sa dá viacerými metódami
Smith vždy začína témou: „Nezvyknem na začiatku ľuďom hovoriť, aký je cieľ hry, pretože neverím, že im to niečo prinesie. Najprv im chcem dať predstavu o mieste a situácii – napríklad „Sme armáda, ktorá sa snaží ovládnuť svet.“. Odporúča vysvetliť cieľ a zvraty v hre po tom, čo sa do nej hráči viac dostanú.
Taktiež sa snaží pravidlá vysvetľovať čo najkomplexnejšie, no aj z toho musí niekedy ubrať. „Nie každý hráč má taký rozsah pozornosti, aby pochopil všetky pravidlá na prvú. Problém je ten, že niektorí hráči v skupine to tak chcú. Nechcú začať hrať bez vstupných informácií.“
Naopak Shults začína cieľom hry: „Vysvetľujem, ako sa snažíme vyhrať, aký je cieľ, čo robíme a ako vyzerá koniec hry.“ Potom hráčom objasňuje herný rytmus, zvraty a kolá hry. Hráčov sa snaží zapojiť rýchlo, po pravidlách nesiaha tak často a viac sa venuje hráčom priamo počas hry. Táto metóda funguje pre hráčov, ktorí sa radi učia praxou a nevadí im robiť rozhodnutia v hre bez vstupných informácií a možných dôsledkov ich rozhodnutí.
V konečnom dôsledku sa príliš nestarajte o to, či každý dokonale porozumel pravidlám. Pokúste sa počas hry čo najviac držať pravidiel, no aj keď ich nedodržíte do bodky, je to v poriadku. Dovoľte si robiť chyby.
Ak ste na pochybách, googlite
Herná komunita vytvorila množstvo zdrojov, ktoré zoraďujú, porovnávajú a zdieľajú informácie o hrách. BoardGameGeek je jednou z najznámejších platforiem, kde vo fórach nájdete odpovede na svoje otázky.
Zmierte sa s prehrou
Víťazstvo objektívne môže byť cieľom hry, no nie je to to najpodstatnejšie. Spoločenské hry nám umožňujú prijať nové a neznáme dočasné ciele, obmedzenia a schopnosti, aby sme sa vedeli v tom-ktorom hernom systéme vynájsť a popri tom sa zabaviť, parafrázuje Austin profesora C. Thi Nguyena z knihy Games: Agency As Art.
Keď zoznamujete ostatných s novou hrou – učíte ich pravidlá a ste pripravení odpovedať na všetky ich otázky – často sa viac sústredíte na to, či sa všetci dobre bavia, než na vašu cestu k víťazstvu. A toto jedno víťazstvo sa oplatí oželieť pre to, aby si ju vaši priatelia potenciálne chceli zahrať s vami znova.
Autorom tohto článku je James Austin z portálu Wirecutter.