Barbierstvo je v dnešnej dobe veľmi populárne. Ide o čisto pánsku záležitosť, ktorá sa zaoberá úpravou vzhľadu. Nás zaujímalo, ako toto remeslo vidí mladý talentovaný barbier z Trnavy – Mário Kopecký.

Mário, si bývalý úspešný športovec. Čo ťa viedlo k tomu, stať sa barbierom?

Športu sa venujem od piatich rokov. Najprv som začal s judom a aktuálne stále robím triatlon. K strihaniu som sa dostal cez šport, keďže na jude sme boli partia chalanov a vždy keď sa niekto chcel ostrihať, ja som bol ten jediný odvážny, ktorý zobral mašinku, alebo nožnice. Doma som  tiež strihal rodinu, konkrétne všetkých členov mužského pohlavia. Neskôr som si kúpil profesionálne náradie. Zo začiatku ku mne chodilo iba pár kamarátov a tí boli spokojní. Rozšírili aj v okolí, že som ich strihal ja a do asi dvoch týždňov som mal naozaj veľmi veľa objednávok. Ľudia mi začali dokonca písať aj cez instagram. Odvtedy nemám o zákazníkov núdzu.

Ako vyzerá bežný deň barbiera? V čom je zaujímavý a v čom naopak náročný?

Vstávam o siedmej, najneskôr o ôsmej. To záleží od toho, či mám alebo nemám ranný tréning. O deviatej začínam v práci. S klientami, pokecáme, dáme kávu a idem na to. Do obeda stihnem asi tak troch až štyroch ľudí. Poobede strihám až do siedmej. Takto pracujem 4 dni v týždni pričom denne stojím na nohách až 10 hodín. Náročná na tejto práci je však predovšetkým nevyhnutnosť komunikácie. Od rána do večera sa nonstop rozprávam s ľuďmi a preberám rôzne témy. Prijímam naozaj veľmi veľa informácií.

Aké konkrétne služby barbieri poskytujú?

Predovšetkým strihanie rôznych náročných aj menej náročných účesov a styling. Ja sa snažím vyhovieť každému zákazníkovi. Ak niekto príde, a ukáže mi fotku z instagramu, či už nejakého futbalistu, alebo celebrity, naozaj sa snažím urobiť, čo môžem. Stane sa, že príde chlapec, ktorý má blond vlasy, na ktorých má prechody a strih vyzerá úplne inak ako na tmavých vlasoch a chce odo mňa strih určený práve na tmavé vlasy. Niekedy mu ťažko vysvetľujem, že sa to momentálne nedá, ale nakoniec nájdeme kompromis a myslím, že zákazníci vždy odídu spokojní. Ďaľšie služby, ktoré ponúkam sú depilácia chĺpkov v nose a úprava ochlpenia na tvári, zbavenie sa ochlpenia pomocou techniky opaľovania, upravujem obočie, robím masáž hlavy a ponúkam aj poradenstvo ohľadom vlasovej kozmetiky.

Absolvoval si nejaký kurz? Je na slovensku vôbec nejaké vzdelávanie pre barbierov?

Mám v Trnave pár známych, ktorí taktiež strihajú. Taký známejší je Vilis barber, je to môj dobrý kamarát, ktorý strihá veľmi veľa slovenských celebrít a kedykoľvek, keď potrebujem s niečím pomôcť alebo poradiť, je naozaj ochotný. Je veľkou inšpiráciou pre mnohých barbierov, a tak isto aj pre mňa. No učím sa hlavne na rôznych školeniach barbierov, kde je veľa užitočných informácií.

Zdroj: Mário Kopecký

Čo sa deje na takých barbierskych školeniach, a ktoré krajiny si kvôli nim už navštívil?

Zúčastnil som sa školenia v Prahe, kde nás učil jeden úspešný ruský barbier, ktorý je známy po celom svete. Prišli sme do jedného veľmi pekného barbershopu, kde bolo všetko naozaj dobre pripravené. Na premietačke bolo pustené video, kde on sám strihal a popritom nám vysvetľoval jeho vlastnú históriu pôsobenia a rôzne techniky. Potom prišla praktická časť, kde nám na dvoch modeloch ukázal techniky strihania s nožnicami v praxi a neskôr prešiel aj na styling. Posledná fáza bola veľmi zaujímavá. Učil nás vytvárať fotky účesov, ktoré sú veľmi dôležité pre reklamu a sebazviditeľnenie.

Aké vlastnosti a zručnosti by mal mať dobrý barbier?

V prvom rade by mal byť barbier trpezlivý, mal by byť vyškolený, zručný a opatrný vo svojom obore, pretože narába s ostrými predmetmi. Zákazníci sú ľudia, a preto je potrebné byť naozaj precízny. Dôležité je aj to aby vedel komunikovať. Veľmi dôležitý je cit pre vkus. Ak má človek guľatú hlavu, viem že ju nemôžem urobiť ešte guľatšiu. Snažím sa tými vlasmi upraviť určité nedostatky a prispôsobiť ich k tvári, či postave zákazníka.

Aké sú v súčasnosti najväčšie trendy vo svete barbierstva?

Do módy idú dlhé účesy. Mustache, brady, farbenie vlasov u pánov, kde je veľmi populárny odtieň blond-sivej. V poslednom období to začalo robiť veľmi veľa rapperov a zákazníci sa na nich chcú prirodzene podobať. Ďalej je to aj farbenie brady, rôzne depilácie, zbavenie sa ochlpenia pomocov techniky opaľovania. Trendy sú aj masáže. Ľudia často prídu nielen kvôli novému účesu, ale aj oddýchnuť si a nechať si pomasírovať hlavu. Veľmi však záleží na povolaní zákazníka. Človek, ktorý robí v banke nemôže mať boky vyholené úplne na kožu. Zákazníkovi, u ktorého nie je dôležitý určitý predpísaný vzhľad dokážeme vyhovieť aj s požiadavkou na vyzývavejší strih.

Zdroj: Mário Kopecký

Aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa dnešní barbieri dopúšťajú?

Človek, ktorý začne strihať v roku 2020 nemôže robiť také chyby, ako som robil ja pred 4 rokmi. Barbierstvo sa totiž posunulo na úplne iný level. Barbierom by som zároveň odporučil nastaviť adekvátne ceny. Je to jeden z faktorov, prečo často strácajú klientelu. Ľudí, ktorí sú zvyknutí strihať sa každé dva týždne môže privysoká cena naozaj odradiť a keďže je týmto remeslom trh už veľmi presýtený, hľadajú inú alternatívu. Barbier, ktorý nevie komunikovať je ďaľším postrachom pre zákazníka. Komunikácia je pri strihaní jedna z najdôležitejších vecí. No najväčšou chybou barbiera je, keď sa prestane vzdelávať. Keď si myslí, že už vie čo potrebuje a neučí sa nič nové. Trendy sú vec, ktorá sa neustále mení, a preto je dôležité sa neustále učiť novým veciam.

Kedy vieš, že je s tvojou prácou zákazník spokojný?

No na toto je veľmi jednoduchá odpoveď. Keď sa postaví z kresla a hneď si u mňa prosí ďaľší termín, alebo mi poďakuje formou správy,  že mu frajerka či babka povedali, že je pekne ostrihaný.

Keďže bola vonkajšia krása posledných niekoľko desaťročí vnímaná ako ženská výsada, ako je podľa teba v dnešnej dobe vnímaná krása a starostlivosť o zovňajšok u mužov?

Je to už úplne normálna vec, keď sa o seba chlapi starajú. Hoci uznávam, že v istých prípadoch to niekedy býva aj prehnané. Poznám mužov, ktorí sa prídu strihať raz za mesiac a sú spokojní.  A potom poznám zákazníkov, ktorí za mnou chodia každých 5 dní a ako sa hovorí, chcú byť stále fresh. Je to aj tým, že neustáke sledujú  trendy na sociálnych sieťach. Napríklad, že Rytmus sa chodí strihať každé dva dni. Potom prirodzene chcú aj oni. Mnohým mužom zdvíha sebavedomie, keď sú pekne ostrihaní, nastajlovaní a majú upravenú bradu. Ja mám ale pocit, že nielen muži, ale aj ženy sa v poslednej dobe o seba začali starať ešte viac ako predtým. V dnešnej dobe už medzi nimi nie je taký zásadný rozdiel.