Ak ste žena, pravdepodobne ste za nákupy dámskych produktov bežnej spotreby v uplynulom roku zaplatili až o 1 200 € viac než muži za výrobky im určené. Môže za to „ružová daň“.
Napriek tomu, že žijeme v rozvinutej dobe a je rok 2020, stále vidíme a hlavne pociťujeme rodové rozdiely. Globálne majú ženy aj naďalej nižšie postavenie v spoločnosti. Nie je to len na základe ich platového ohodnotenia, ale i predsudkov a očakávaní od danej society.
Začínajú sa veci meniť? V Amerike navrhli niekoľko opatrení na zníženie cenových rozdielov pri rovnakých mužských a ženských produktoch. Rozhodli sme sa urobiť prieskum o situácii u nás a vo svete.
![ružová daň](https://www.attelier.sk/wp-content/uploads/2020/04/the-creative-exchange-FED9Pjg2DXA-unsplash-scaled.jpg)
Modrá je lacnejšia
Nevieme presne určiť pôvod pojmu „ružová daň“, avšak inak sa dá nazvať aj „ženská daň“ či „rodová daň“. Je úzko spätá aj s daňou za hygienické vložky alebo tampóny.
Pojem pomenúva fenomén, kedy ženy platia za produkty a služby viac ako muži. Vo väčšine prípadov ide o totožné produkty tej istej značky, pričom rozdiel môže byť len v balení, farebnom prevedení či vôni.
Už približne od 19. storočia je zaužívané farebné rozlišovanie pohlaví – ružová pre dievčatá a modrá pre chlapcov. Tento stereotyp sa dlhodobo používa aj v rodovom rozlíšení produktov určených mužom a ženám.
V newyorskej štúdii o rodových cenách z roku 2015 s názvom Cena za to byť ženskou spotrebiteľkou zistili, že ženy zaplatia za doplnky o 7 %, za oblečenie o 8 % a pri produktoch osobnej starostlivosti až o 13 % viac ako muži.
![ružová daň](https://www.attelier.sk/wp-content/uploads/2020/04/hanson-lu-sq5P00L7lXc-unsplash-scaled.jpg)
Na základe toho newyorský guvernér Andrew Cuomo v decembri 2019 oznámil, že v roku 2020 podá návrh na zrušenie tzv. „pink tax“ (ružovej dane) v meste New York. „Ženy a dievčatá už dlho čelia sociálnym a ekonomickým diskrimináciám vo všetkých aspektoch ich života, ale v New Yorku sme lídrami v boji za pravú rodovú rovnosť,“ hovorí guvernér.
Ružová daň zaťažuje aj Slovenky
Pojem „ženská daň“ nie je na Slovensku veľmi používaný, avšak často sa stretávame s rodovými rozdielmi v obchodoch. Nejde len o šampóny, sprchové gély či žiletky, ale aj o produkty ako cereálie pre ženy, elektronika či predražené športové oblečenie.
Na základe nášho prieskumu v slovenských drogériách sme si všimli, že v poslednej dobe sa ceny ženských a mužských produktov skoro vyrovnali. Pri niektorých značkách boli ceny totožné, pri iných sa odlišovali len niekoľkými centami. Uvádzame zopár produktov, ktorých ceny sa viditeľne líšia.
![](https://www.attelier.sk/wp-content/uploads/2020/04/Snímka-obrazovky-2020-04-06-o-15.29.47.png)
![](https://www.attelier.sk/wp-content/uploads/2020/04/Snímka-obrazovky-2020-04-06-o-15.28.47.png)
Niekoľkocentový rozdiel v rámci jedného produktu však môže znamenať ročne rozdiel aj 1 250 € vo výdavkoch muža a ženy. Za 24 rokov života je to približne 30 000 €. Toľko môžete minúť, ak si budete kupovať len produkty určené pre ženy, ktoré si pripočítavajú „ružovú daň“. Údaje sme vypočítali pomocou kalkulačky na portáli Axthepintax.
![ružová daň](https://www.attelier.sk/wp-content/uploads/2020/04/557EBB07-4104-4A5E-876E-990BBF2C0449-1024x1024.jpg)
Marketéri poznajú dôvod
Primárnym dôvodom je, samozrejme, zisk. Špecialisti sa odvolávajú na to, že ženy sú ochotnejšie investovať vyššiu sumu peňazí do produktov osobnej starostlivosti, a to je podľa nich dostačujúci dôvod platiť viac.
Ich ďalším argumentom je, že pokiaľ žena nechce platiť viac, môže si kúpiť lacnejšiu a jednoduchšiu verziu určenú pre mužov.
Medzi rôznymi expertmi tak dochádza k rôznorodým názorom. Jedni tvrdia, že je to prospešné pre ekonomiku, iní hovoria, že ide o diskriminačné a neetické kroky. Konečné rozhodnutie však záleží na spotrebiteľkách a ich možnostiach či preferenciách. Dôležité však je, aby boli o tomto fenoméne informované, a to napríklad prostredníctvom web stránok venovaných článkom a novinkám na tému ženskej dane.