Z Európy na Island pravidelne lieta viacero spoločností. Ak zainvestujete do pohodlia, existuje priama linka Berlín­Keflavík, ktorej ceny sa držia do 400 eur za spiatočný let. Na berlínske letisko Schönefeld sa pritom z Bratislavy dostanete za cenu celého lístka ŽSSK z hlavného mesta do Košíc. Príležitostne sa lacné spojenia na sopečný ostrov vyskytnú aj z Prahy alebo Frankfurtu. Stačí občasné monitorovanie aeroliniek a môžete si ustriehnuť nezabudnuteľný zážitok doslova za “babku”. Do krajiny, ktorá je snom mnohých cestovateľov a dobrodruhov, sa dnes už dokáže dostať aj priemerný Slovák. Ak ale chcete čo najviac ušetriť a je vám jedno, že strávite dve noci trmácaním sa v autobusoch, miniatúrnom airbuse a spánok absolvujete v odletových halách úzkostlivo strážiac jedinú zásuvku na nabitie telefónu široko ďaleko, odporúčam let z Gdaňska. Z tohto prístavného mesta na pobreží Baltského mora som v polovici februára letel do Keflavíku ľahší o 74 eur za spiatočnú letenku.

Valentínska noc vo Varšave

Varšava, Pałac Kultury i Nauki
Varšava, Pałac Kultury i Nauki

Spolu s kamarátom Šaňom začíname našu cestu v Bratislave. Využívame služby známeho poľského autobusového prepravcu, ktorého pravidelné linky do európskych hlavných miest stoja často len pár zlotých. V komfortnom autobuse s internetom prekračujeme hranice s Českom a následne aj s Poľskom. Po jedenástich hodinách s podozrením na preležaniny sedacích svalov vystupujeme vo Varšave. Začínam mať cestovania plné zuby, a pritom je Reykjavík, najsevernejšie hlavné mesto Európy, vzdialený ešte 2770 kilometrov vzdušnou čiarou.

Ikonický Pałac Kultury i Nauki vysvietený v tvare srdca hlási v hlavnom meste našich severných susedov svätý Valentín. Že je skutočne deň zaľúbených demonštrujú všadeprítomné mladé páry, ktoré sa húfne roja počas chladného nedeľného večera metrom. Na nás s otvorenou náručou čaká len horda otrhaných bezdomovcov, výzorom pripomínajúcich komparzistov z oscarového Mad Maxa, na zmodernizovanej vlakovej stanici Warszawa Centralna.

Noc opäť trávime v sede. Vlak k vzdialenejšiemu varšavskému letisku v Modline ide až o pol štvrtej ráno. Všemožným spôsobom sa usilujeme skrátiť si čas. Ja sa bavím na opitých čakajúcich a dobiedzajúcich pracovníkoch SBS, ktorých mráz spoločne nahnal do priestorov vyhriatej stanice. Šaňo zatiaľ vyťažuje bezplatnú wifi.

Za oknami je stále tma a v ozvene vysokých stropov okrem chrapotu počuť len hlasnú ruštinu. Poloprázdna svetelná tabuľa hlási odchod vlaku do Moskvy. Čo by som teraz dal za pohodlné kupé v ležadlovom vozni. Dodnes s úsmevom spomínam na trojdňovú cestu v drgajúcom sa vagóne ospalou krajinou bývalého sovietskeho zväzu. Cez ukrajinský Lvov, Kyjev, až do konečnej stanice Moskva Kijevskaja. Na snívanie teraz ale nie je čas. Ešte ma niekto okradne. Miesto vlaku sa idem radšej osviežiť kávou v McDonalde na poschodí.

Máme ešte viac ako hodinu na vlak a ďalších päť do odletu lietadla. Krátky mikrospánok vo vlaku, autobus a sladký oddych na pekelne tvrdých letiskových stoličkách. Z Varšavy odlietame 7:50 v klaustrofobicky tesnom airbuse plnom plačúcich detí. Po trištvrte hodine pristávame v Gdaňsku. Ešteže let netrval dlhšie…

„Potraviny sú na Islande relatívne drahé a tradičné špeciality ako Svið, teda varená ovčia hlava aj s očami, alebo Hákarl, fermentovaný grónsky žralok, nesadnú každému.”

Partia pokope

Varšava

Zliezli sme sa z rôznych končín. Veronika túlajúca sa švédskym Štokholmom a fínskymi Helsinkami priletela zo severu. Nika žijúca v škótskom Edinburghu letela z Aberdeenu a Kysučan Kelso z Krakova. Všetci sme sa napokon stretli počas hmlistého rána na jednom odletovom terminále na pobreží Baltského mora. Gdaňsk je jedno z najstarších a najväčších poľských miest s bohatou históriou. Svojho času od Baltiku viedla jantárová cesta a mesto bolo známe jedným z najslávnejších jantárových trhov na svete. Mne ostane Gdaňsk už navždy vrytý v pamäti len ponurým, sychravým počasím a hmlou, vďaka ktorej vidím len obrysy budov v okolí letiska.

Náš jediný výlet do odletu pozostáva z nákupu potravín v neďalekom supermarkete. K letenkám sme zakúpili jednu veľkú batožinu, ktorú plánujeme naplniť jedlom. Potraviny sú na Islande relatívne drahé a tradičné špeciality ako Svið, teda varená ovčia hlava aj s očami, alebo Hákarl, fermentovaný grónsky žralok, nesadnú každému. Zvlášť ak sú dvaja spolucestovatelia vegáni. Zásoba známych “kučeravých” instantných polievok, ktoré tvorili nutričný základ mojej stravy v prvom ročníku, celkom vystačí.

„Začínam mať cestovania plné zuby, a pritom je Reykjavík, najsevernejšie hlavné mesto Európy, vzdialený ešte 2770 kilometrov vzdušnou čiarou.”

Medzipristátie

Po návrate do odletovej haly, kde naši spolucestovatelia strávili predošlú noc, sa ešte na chvíľu pokúšam zaspať. Opäť sa budím na neznámu reč. Zanedlho odlieta izraelské lietadlo. Hneď potom sme na rade my. V lietadle začínam zisťovať, že mám už od Bratislavy alergiu na všetky formy klimatizačných systémov. A je tu aj ďalšia nepríjemná správa. Z dôvodu zlého počasia absolvujeme medzipristátie v druhom najväčšom nórskom meste. Bergenu sa hovorí aj mesto dažďa s rekordom 84 dní nepretržitého lejaku z roku 2007 a celkom slušným ročným priemerom 213 dní, kedy sa oplatí zobrať pršiplášť. Vyhnúť sa zlému počasiu v najdaždivejšom meste Európy však nášmu poľskému kapitánovi pripadá ako dobrý nápad. Počas pristávania sa pred nami odkrýva nefalšovaný mrazivý sever v celej svojej kráse. Dokonca niet ani mračien. Nakoniec som medzipristátiu aj celkom rád. Letíme nad krajinou majestátnych fjordov a ľadovcov. Niečo podobné, ale omnoho intenzívnejšie nás čaká na Islande. Začínam si opäť užívať úmornú cestu. Na jej samom konci sa na pomyselnom tachometri objaví viac ako 8 000 precestovaných kilometrov… Ako náš výlet nakoniec dopadol, si budete môcť prečítať v ďalšom čísle.

12717217_1150109618333511_4900742988762404503_n
:)

Krátka príručka travel hackera:

  • Platí, že najpriaznivejšie ceny lowcostov sú 4 až 8 týždňov do odletu.
  • Pri hľadaní leteniek používajte režim inkognito. Cookies vám umelo navyšujú ceny.
  • Aj aerolinky sa mýlia a to pomerne často. Stáva sa, že zle napísaná desatinná čiarka znamená letenky napríklad do Ázie za zlomok jej pôvodnej ceny.
  • Lajkujte najrôznejšie stránky so zameraním na lacné lety. Vďaka nim budete mať prehľad o chybách v systémoch, ale aj akciových tarifách.
  • Pri dlhých letoch je fajn trochu viac komfortu. Všeobecne platí, že najviac miesta býva v predných radoch a pri únikových východoch v strede. Odporúčam stránku seatguru.com, kde po zadaní čísla vášho letu systém vygeneruje typ lietadla aj s bezpečnostnou mapou. Pri niektorých dokonca aj presnú šírku a sklon sedadiel.
  • Vyhýbajte sa sviatkom, piatkovým letom a víkendom. Ceny na tieto dni sa môžu vyšplhať až absurdne vysoko.
  • Pokročilí travel hackeri na dlhé zaoceánske lety s prestupmi využívajú princípy takzvaného “FUEL DUMPINGu”. Viac o tejto forme nájdete napríklad na stránke www.fueldumping3x.com.
  • V neposlednom rade, menej rozmýšľať a viac konať. O hodinu už môže byť po skvelej cene letenky do vašej vysnívanej destinácie.

Autor: Michal Haviar
Foto: Michal Haviar