Virálne videá – termín, s ktorým sa skoro každý deň stretávame na sociálnych sieťach. Napriek tomu iba málokto vie, že jedno z prvých videí, ktoré malo charakter virálu sa zrodilo v hlavách tvorcov South Parku – Matta Stonea a Treya Parkera. Písal sa rok 1995 kedy ich dielom bola aj nahrávka Spirit of Christmas (Duch Vianoc), ktorá sa šírila prostredníctvom emailov, či videokaziet VHS. Dnes si už iba ťažko vieme predstaviť, ako mohlo mať video šíriace sa prostredníctvom nemotorných videokaziet, úspech.

Približne o desať rokov neskôr, presne 23.apríla 2005 vstúpilo do dejín Youtube – služba na zdieľanie videí, ktorá navždy zmenila spôsob, ako vnímame internet. V prvom videu nahranom na YouTube, ktoré trvá len 19-sekúnd, nám spoluzakladateľ YouTube predstavuje slony v ZOO. Niečo, čo by sme dnes rozhodne nepovažovali za svetoborné, no toto historické video dodnes nazbieralo vyše 16 miliónov videní. Jasná predzvesť úspechu.

Už o rok neskôr denne pribúdalo 65 000 videí a v novembri 2006 sa stránka stala súčasťou rodiny internetového prehliadača Google, a tým aj úložiskom tých najpopulárnejších virálnych videí.

 

V čom spočíva virálnosť?

Virálny obsah je spätý so sociálnymi sieťami. Kedy však nastal zlom, že virálne videá sa stali celosvetovým fenoménom? Podľa Jorda Nikova, Senior Digital Art Directora z jednej z najlepších slovenských reklamných agentúr MUW Saatchi&Saatchi, to bolorozšírením sledovania videí, a to vďaka video social media službám. Obsah sa stal dostupný všetkým užívateľom na všetkých zariadeniach. Zvýšil sa zásah cieľovej skupiny, ktorá už nebola odkázaná na emaily či VHS pásky – jednoducho ste kamarátom preposlali odkaz a vtipné video sa šírilo ďalej. Práve rýchlosť šírenia je v tomto prípade rozhodujúca – podľa Nikova to bolo práve rýchlejšie pripojenie na internet,ktoré podnietilo ľudí pozerať a preposielať si videá.

 

“Rýchlejšie pripojenie na internet podnietilo ľudí pozerať a preposielať si videá.”

 

Z najpopulárnejších videí, ktoré boli nahrané za skoro 10 rokov existencie na YouTube určite niektoré poznáte: Evolúcia tanca so skoro 300 miliónmi videní, Charlie Bit My Finger Again s trištvrte miliardou videní, nenávidenú Rebeccu Black a jej ódu na piatok, či najsledovanejšie video všetkých čias – videoklip juhokórejského rappera menom PSY, svetoznámy Gangnam Style. Nedá sa určiť, či majú virálne videá jednoznačnú cieľovú skupinu či kategóriu, ktorá vždy zaujme. To potvrdzuje aj Nikov, podľa ktorého “ide o zabavný obsah, ktorý ľudí priťahuje automaticky. Či už svojou rozmanitosťou, alebo širokou paletou vecí, ktoré možno ešte nikdy na vlastné oči nevideli”.

 

Virálny marketing

Veľkú väčšinu najúspešnejších videí však tvoria zvieratká, hudobné paródie, či krátke vtipné videá z bežného života. Milióny zhliadnutí virálnych videí všaknenechali dlho chladnými animarketérov, ktorí okamžite zacítili príležitosť osloviť internetové masy aj takoutou formou.

Virálne videá boli za posledných pár rokov s veľkým úspechom použité v marketingových, politických, či lobistických kampaniach – spomeňme si na Yes We Can na podporu Baracka Obamu, úprimné reklamy na Dove či nedávne video od Greenpeace, ktoré donútilo spoločnosť LEGO prehodnotiť spoluprácu s ropným gigantom SHELL.

Podľa Nikova však “virálne videá určite nemôžeme považovať za hlavný element reklamnej, či predvolebnej kampane. Sú len doplnkom, pričom rozhoduje typ produktu, ale aj rozpočet vynaložený na celú komunikáciu”. A ak ste si mysleli, že vymyslieť virálne video je hračka a stačí vám nahrať vaše domáce zvieratko, tak pre vás máme zlé správy – natočiť autentické a prirodzené video je podľa Nikova na Slovensku veľmi ťažká úloha.

“Pri reklamných kampaniach často nápad nestroskotá pri vymýšľaní, ale pri rozpočte. Doba, keď sledovanosť videí stúpala len vďaka dohadom, či je to real alebo fake, sú dávno preč.”

 

“Pri reklamných kampaniach často nápad nestroskotá pri vymýšľaní, ale pri rozpočte.

 

Čo však stále funguje je spolupráca známej značky s hviezdami virálnych videí. Tak ako sa Grumpy Cat stala tvárou pre raňajkové cereálie Cheerios, či hviezda slovenského Facebooku Evelyn pije špeciálnu edíciu vodky, práve spolupráca virtuálneho sveta a známych značiek je cestou k úspechu aj podľa Nikova: “Značka si týmto spôsobom ukoristí kúsok z publicity danej hviezdy. Treba však nájsť správnu mieru, aby sa produkt či značka komunikáciou nepostavili do tieňa celebrity. Využívanie hviezd je taká malá barlička pre kreatívcov, ako dosiahnuť pozornosť.” Barličkou však určite nemôžeme nazvať Evelyn, s ktorou sme sa porozprávali o jej úspechu, Borisovi K., či hejteroch.

 

Kométa Evelyn

 

Začínala v stand up comedy a dnes je jedným z najúspešnejších zástupcov virálnej zábavy na Slovensku. 24- ročná Eva Kramerová alias Evelyn si získala svojím jedinečným napodobňovaním Gity, ženy skúšanej životom a manželom alkoholikom, či parodovaním televíznych redaktorov, srdcia mnohých užívateľov facebooku. Zlom, pri ktorom sa stala slovenským fenoménom nastal s dnes už ikonickým videom o platení kunami. Úspech, ktorý dosiahla v rekordnom čase pripisuje svojej autentickosti: “Ak staviaš na veciach zo života, čo sú nekonečné inšpirácie, sú to veci, s ktorými sa ľudia vedia spojiť. A ak robíš niečo od srdca a veríš tomu, prinesie to svoje ovocie”.

Práve autentickosť je to, čo Evelyn odlišuje od stoviek iných podobných – na vlastnej stránke sa propaguje iba tými vecami, ktoré robí a iný druh reklamy ako svojich fanúšikov nevyužíva: “Radšej si kúpim kávu (smiech), ako dám peniaze na propagáciu. Myslím si, že človeka majú lajknúť preto, že sa im páči, nie preto, že ti vyskakuje z každej strany. Mám rada, keď sa veci dejú prirodzene.”

 

Ako vznikajú postavy…

Základnou je naivná, večne stratená blondína Evelyn, ktorá je nosným charakterom, potom začala Sexi a v pohode a neskôr Gita. Najnovšou postavou vo svete Evelyn je naivná blondínka Žizel, ktorá je aj najviac nenávidená, no má najväčšiu klikanosť.”Žizel som vytvorila práve preto, lebo som sa s Borisom K. stretla vo výťahu, keď som šla od kaderníka. Spolu s kamarátom sme preberali plány na večer a môj bol navštíviť Borisa (kamarát, pozn.red.). Vtedy sa prihovoril Boris K., prebehol taký small talk a bolo”.

 

“Mám rada, keď sa veci dejú prirodzene.”

 

Keď sme sa Evelyn pýtali prečo nevyužíva YouTube na pridávanie svojich videí, odpoveďou bola jednoduchosť rozhrania Facebooku – žiadne zbytočné prekliky. Vďaka prehľadným štatistikám však presne vie, ktoré video bolo najviac zdieľané a svoje alter-egá tak môže porovnávať. Virálne videá vníma ako skvelú platformu, ktorá má pomerne veľký reach a sú ideálny priestor na rôzne účely. Evelyn však nenatáča len videá – popri štúdiu na VŠ pripravuje aj webstránku, na ktorej fanúšikovia nájdu všetky jej videá.

Napriek úspechu blondíny Gity či modelky Žizel je potrebné prinášať stále nové nápady. Aby si udržala svojich fanúšikov, snaží sa o pravidelné pridávanie videí, ktorých vytvorenie nie je vždy jednoduché. “Aj vytvorenie virálneho videa je vyčerpávajúce. Musí tam byť pointa, aj keď veľa ľudí to vníma ako zábavu. Produkovať niekedy tri videá týždenne je celkom náročné”, opisuje vznik a jedným dychom dodáva: “Nie som herec, všetko robím na iphone. Nemá to žiadnu dramaturgiu, strih, a práve preto si to rada pripravujem”. Podľa jej slov je “fanúšik krátkych vecí, čo je vidieť na mojich videách”.

 

15 minút virálnej slávy

A či ju fanúšikovia spoznávajú na ulici?“Na ulici mám iba pozitívne ohlasy, no na internete majú ľudia anonymitu a ktokoľvek si otvorí ústa a povie čokoľvek, ide do teba. Na začiatku ma to veľmi mrzelo. Príde mi logické, prihlásiť sa na fanpage, keď sa ti niečo páči a zrazu obrovské hejty. Vtedy som pochopila, že to nie je iba o mne, ale o ľuďoch. Hejterov je veľa, no ak by neboli, asi by niečo nebolo v poriadku. Strašne rada sa vyjadrím, teší ma komunikovať s fanúšikmi, niektorých aj poznám z videnia”.

Inšpiráciu na svoje skeče čerpá najmä v zahraničí: “pozerám väčšinou americké a anglické veci. “Konkurenčné” videá nepozerám, lebo človek je ovplyvniteľný, a ak sa mu niečo zapáči, môže to nejak prevziať. Milujem Saturday Night Live, kde sú brutálni komici a scenáre od Catherine Tate, ktorá je bombová”.

 

“Hejterov je veľa, no ak by neboli, niečo asi nie je v poriadku.”

 

Aj keby ste predpokladali, že Eva je v reálnom svete živel, má dni, kedy je veľmi komunikatívna a dni, kedy chce byť ticho. “V podstate som introvertný človek”, tvrdí o sebe. Neraz ju ale môžete zažiť s náladou Gity alebo Žizel, ktorými dobíja svet. Dodáva: “Ide o to, že aj v prirodzenom živote mám nejaké afekty a tie sa preniesli do pracovných vecí (smiech).” To, že sa dostala do povedomia verejnosti dokazuje aj pozvanie od Jana Krausa. Napriek tomu, že pôvodne nechcela ísť do televízie, využila ponuku, ktorá sa neodmieta a prijala pozvanie. Samotný Kraus vyjadril svoj obdiv k Evelyn a ako najobľúbenejšie gesto opísal otáznik na pláži. Či už patríte k jej fanúšikom alebo nie, úspech sa Evelyn uprieť nedá a my jej držíme palce.