Rádio so zmyslom pre humor

Comment

Vo Funku sme boli krátko po piatej ráno jediné živé bytosti, a tak sme mali možnosť poobzerať si priestory rádia. Hoci nie sú veľmi veľké, pôsobia útulne a počas celého dňa sme sa v nich cítili veľmi príjemne. Našou celodennou výpravou nás sprevádzal šéfredaktor programu Marek Mikúšek, ktorý vo Fun rádiu pracuje od roku 2008. Ešte pred začiatkom vysielania si Marek pripravuje správy, ktorými otvára rannú šou. O pol šiestej sa v priestoroch rádia objavili už aj Junior s Marcelom, pripravení na ranné vysielanie. Následne sa štáb rannej šou a Atteliéru presunul do vysielacieho štúdia, kde sme strávili väčšinu nášho pobytu.

DSC_0181

Najlepšia improvizácia = pripravená improvizácia

Odbitím šiestej hodiny sa v rádiu začalo žiť a vysielať. Dopravný servis s Andrejom, správy s Marekom, vstupy moderátorov, veľa hudby a znova dookola. Napriek skorej rannej hodine bola v štúdiu príjemná a uvoľnená atmosféra a popri vysielaní stíhali moderátori okrem rýchlych raňajok aj rozhovor s nami. A tak nás ako prvé zaujímalo, ako si zvykli na ranné vstávanie. „Je pravda, že vstávať na 14:00 je super. Veď vy študenti to dobre poznáte,“ uviedol nás do problematiky ranného vstávania Junior. Popri vysielaní vo Fun rádiu chlapci stíhajú aj moderovanie relácie Nikto nie je dokonalý, no v rádiu sa cítia omnoho lepšie. Pre Marcela je to jasné: „Do rádia môžeš prísť aj s kruhmi pod očami, čo teda chodím aj na nakrúcanie relácie.“ A Junior už len doplnil: „Tam máme profesionálneho osvetľovača, ktorý vie tie kruhy zvýrazniť.“ Ak ste si doteraz naivne mysleli, tak ako my, že vysielanie v rádiu je zväčša o improvizácii a schopnosti moderátorov pohotovo reagovať, sklameme vás. Všetko je vopred pripravené, o čo sa starajú produkčné, ktoré program vysielania pripravujú a konzultujú s moderátormi. „Nič v rádiu nie je náhoda, aj každá improvizácia je naplánovaná. A ak to poslucháčovi znie ako improvizácia, tak to je len super,“ hovorí o štruktúre vysielania Marek. Niekedy sa však aj dobre pripravený vstup môže tak trochu vymknúť spod kontroly. Svoje o tom vedia aj Junior s Marcelom. „Počas Silvestra sme vysielali šou Silvestester, kde sme mali už vopred vytypovaných poslucháčov a vždy, keď sme zatrúbili, tak si museli jeden šupnúť. Počas hodiny sme zatrúbili tak šesť až sedemkrát a potom sme im volali a museli hovoriť slová ako perlorodka, rododendron a podobne. Na konci sme sa poslucháčovi Dušanovi už nevedeli dovolať, nakoniec nám to zdvihol ženský hlas a spustil: To ste vy dvaja buzeranti z Fun rádia? Ste mi opili muža na Silvestra, nič z neho nemám, tak vám veľmi pekne ďakujem!‘ A toto bolo v live vysielaní,“ spomínajú so smiechom na veselú udalosť. No, nie vždy ide všetko podľa plánu.

DSC_0122 – kópia (1)

Osadenstvo rannej šou, zľava Marek, Junior, Milan Lieskovský a Marcel.

Testovaná hudba

Po skončení rannej šou sme sa zo štúdia odobrali späť do priestorov rádia, ktoré sa medzitým zaplnili zamestnancami. Marekovi sme však nedali veľmi vydýchnuť a trpezlivo zodpovedal množstvo našich zvedavých otázok. Tak napríklad, vedeli ste, že ani hudba v rádiu nie je vybratá náhodne a vopred sa testuje? „Playlist nastavujeme podľa toho, čo ľudia chcú. Robia sa pravidelné prieskumy, takzvané call out-y, kde zisťujeme, čo sa ľuďom páči a čo nepáči. A na základe ich vyjadrení potom hráme pesničky v jednotlivých rotáciách.“ Tento spôsob testovania hudby využíva každé veľké komerčné rádio na Slovensku. Nielen výber pesničiek, ale aj ich zoradenie vo vysielaní má svoj zmysel. „Toto know-how vie len hudobný dramaturg. V playliste je presne zadefinované, čo má kedy odznieť. Moderátor a ani technik už nemôžu zmeniť poradie pesničiek.“

„Nič v rádiu nie je náhoda, aj každá improvizácia je naplánovaná“

Vybrala si ho Adela

Hoci Marek Mikúšek nikdy neštudoval médiá a rádio bral iba ako koníček, nakoniec mu natoľko prirástlo k srdcu, že inú prácu by si už nevedel predstaviť. A bola to práve Adela, ktorá si ho všimla. „Začiatkom roka 2008 mi volali z Fun rádia, že Adela ma počula na Vive a chce ma mať ako súčasť ranného vysielania.“ Marek najskôr začínal v rannej šou moderovaním spravodajstva, neskôr sa k tomu pridala aj práca produkčného a starostlivosť o popoludňajšie vysielanie s Juniorom a Marcelom, no a napokon aj ponuka zastávať pozíciu šéfredaktora spravodajstva. „V rádiu veľa ľudí funguje tak, že robí aj dve-tri funkcie naraz.  Spočiatku to nie je veľmi lukratívne zamestnanie. Naozaj kvalitní a dlhoroční moderátori zarobia slušne, ale všetci ostatní sú radi aj za priemernú mzdu. Veľké peniaze prichádzajú po rokoch, určite nie na začiatok,“ kradne nám ilúzie o miliónových zárobkoch v rádiu. Hoci sa v rádiu nezarába jednoducho, sú to práve absolventi, ktorí majú abnormálne finančné požiadavky. „Keď sem prídu absolventi, a bohužiaľ špeciálne z FMK, tvária sa ako majstri sveta. Chcú hneď robiť moderátora, no nemajú skúsenosti,“ hovorí Marek a očakávaniach absolventov.

DSC_0086 – kópia

Marekov talent si všimla aj Adela, ktorá si ho vybrala ako súčasť rannej šou.

Do práce lietadlom

Pred desiatou hodinou prišla do štúdia energická Zuzka, ktorú snáď nikto nepozná pod jej pravým menom. Prezývka Cuco jej prischla už na vysokej škole počas práce v rádiu Ragtime. Musíme uznať, že Cuco je skutočne multitalent. Nielenže má perfektný rádiový hlas, pozitívny vzťah k printom (študovala žurnalistiku, pozn. red.), ale aj nemalé technické zručnosti. „Toto je náš editovací program, kde človek urobí zázraky, čo sa týka hudby. Orežeš, into, fade-out, dropping…“ oboznamuje nás veselo s mixovacím pultom, za ktorým sa cíti ako doma. Vo Fun rádiu robí už od roku 2002 a prácu si nevie vynachváliť. „Mám skúsenosti aj s kamerou, ale práca v rádiu je stále na vrchole. Môžem sem prísť aj s kruhmi pod očami, v hroznom stave, v teplákoch a mikrofón ma nikdy nesklame,“ hovorí Cuco s úsmevom. Tmavovláska je jediným členom Fun rádia, ktorá chodí do práce lietadlom. Znie to absurdne, ale pre ňu je tento netradičný spôsob prepravy z Prahy do Bratislavy najprijateľnejším riešením. Čas strávený so sympatickou moderátorkou ubehol veľmi rýchlo, porozprávala nám snáď všetko o mediálnej brandži. Keďže sme od rána boli obklopené samými mužmi, denné vysielanie s Cuco bolo pre nás príjemným babským oživením.

DSC_0137

Pár hodín strávených so Zuzkou, alias Cuco, bolo pre nás príjemným oživením.

Miestnosť, kde to znie

Počas dňa nás Marek ochotne zobral aj do zvukového štúdia na vrchnom poschodí, ktoré používa Fun rádio na nahrávanie svojich reklám, džinglov, spotov, ale aj reklám od iných zadávateľov. Najviac nás zaujalo obrovské množstvo džinglov, ktoré sa každý mesiac dopĺňajú o ďalšie a ďalšie. Prekvapivo, staré džingle sa z databázy vôbec nevyhadzujú. Po predstavení zvukového štúdia, kde sa mimochodom nahrávali aj pesničky k filmu Na vlásku, sme navštívili aj ďalšiu miestnosť. V záložnom, o poznanie menšom štúdiu, sa nahrávajú najmä telefonáty a krátke spoty. Stretli sme tu aj Truhlíka, ktorý už neuveriteľných 8 rokov vymýšľa „zvuk týždňa“. Zaujímalo nás, či existuje nejaká databáza, odkiaľ sú zvuky vyberané, no Truhlík sa len pobavene zasmial: „Na to by databáza nestačila.“

DSC_0147

Zoznámte sa s Truhlíkom, ktorý už 8 rokov prináša vždy originálny zvuk týždňa.

Jednoznačný líder

Medzi komerčnými rozhlasovými stanicami je Fun rádio po Exprese druhé najpočúvanejšie rádio na úrovni 12-14%. Pokiaľ chce rádio zarábať, potrebuje mať počúvanosť aspoň nad 8%. „Na Slovensku zarábame len my a Expres. Všetci ostatní vyrábajú stratu.“ Kým v zahraničí sa meria počúvanosť rádií cez peoplemetre, u nás funguje, ako inak, prostredníctvom dotazníkov. „Nie je to veľmi relevantný zdroj, pretože sa to meria na základe znalosti značky, nie počúvanosti,“ hovorí Marek o spôsobe merania počúvateľnosti na Slovensku. Keďže na Slovensku nefunguje pri rádiách digitálne vysielanie a frekvencií je málo, zameriavajú sa rádia čoraz viac na internet. „Internetové rádiá sú budúcnosť, preto sme so streamami začali ako prví. Ale to je otázka ešte 10-15 rokov, kým streamy vystriedajú normálne vysielanie.“ Pri webových rádiách je Funko jednoznačný líder, poslucháč si môže vybrať až z jedenástich hudobných a tematických variant.

Na Slovensku zarábame len my a Expres

Aj Fun rádio sa stará o reklamu

Keďže komerčné rádio zarába najviac z reklám, ktoré sú v ňom odvysielané, tak pre nás nebolo prekvapením, že oddelenie pre marketing a reklamu hralo vo Fun rádiu nezanedbateľnú úlohu. Pár jedincov sme si však na slovíčko odchytili a boli sme radi, že môžeme v praxi sledovať nádherné prepojenie marketingu a masmédií. „Mám na starosti obchod s reklamnými agentúrami, ktoré k nám posielajú požiadavky klientov. Oni si povedia, kedy a čo chcú vysielať, my niečo vymyslíme a samozrejme to dolaďujeme s agentúrami, aj klientmi samotnými. Nakoniec ešte zariaďujem, aby sa výsledný spot či oznam dostal na želaný čas do vysielania,“ porozprávala nám o práci na marketingovom oddelení Petra. V priestoroch mimo štúdia sme strávili minimum času. Na jednej strane, skoro všetci pracovníci boli zavalení robotou a na strane druhej, v štúdiu s moderátormi bola predsa len väčšia zábava a uvoľnenejšia atmosféra.

Sajfov sólo beh

Po siedmich rokoch spoločného moderovania so Sajfom sa Adela minulý rok rozhodla zvoľniť a vziať si od rádia na dlhší čas dovolenku. Pre Sajfu tak nastali v rádiu nové a neľahké časy. „Ani sme neuvažovali, že by sme mu niekoho pridelili, pretože kohokoľvek by sme tam dali, nikdy by to nebola Adela. Čiže tam bola jediná cesta – Sajfa musí ísť sám, ak chce.“ Našťastie Sajfa chcel a išiel do toho aj na vlastnú päsť a s vedomím, že sa musí naučiť rozprávať sám na mikrofón, mixovať a strihať si príspevky, čiže všetko, na čo nebol predtým zvyknutý. „Aj napriek tomu, že bol hviezda a mohol odísť, zachoval sa ako neskutočný profesionál. My sme síce očakávali, že skončí, ale nechcel. Našťastie, pretože plán B sme nemali,“ spomína dnes už s úsmevom na malú krízu v rádiu šéfredaktor Marek.

Kohokoľvek by sme dali k Sajfovi, nikdy by to nebola Adela

Keďže nám to nedalo, spýtali sme sa samotného Sajfu, ako si zvykol na nový režim v rádiu: „Musím sa priznať, že prvé 2-3 mesiace to bolo zložitejšie, kým som sa naučil ovládať všetko, čo potrebujem. Teraz sa mi už vysiela veľmi dobre a aj keď nepatrím medzi tých najšikovnejších, učím sa a mám z toho radosť.“ Hoci Sajfa patrí medzi moderátorskú špičku, v rádiu išiel, ako sám hovorí, pekne od podlahy. „Ľudia ani nevedeli, ako sa volám, bol som taká nevýrazná postavička. Navyše, bol som veľmi netalentovaný na mikrofón, pretože som nemal mikrofonický hlas. Potom sme s Adelou začali spolupracovať a postupne sa to rozbehlo. Takže ak niekto čaká hneď od začiatku úspech, tak nie, išiel som pekne od podlahy,“ smeje sa Sajfa.

DSC_0163

Po odchode Adely z Fun rádia si Sajfa musel zvyknúť na nový režim.

Počas popoludňajšieho vysielania so Sajfom sme si vyskúšali aj prácu za mikrofónom a vyjadrili náš viac-menej nadšený názor z cestovania vlakom zadarmo. Po dlhom dni strávenom v príjemnom prostredí a ešte lepšej spoločnosti sme už aj my začali cítiť únavu a hoci veľmi neradi, museli sme sa rozlúčiť. Vo Funku sme sa cítili počas celého dňa veľmi príjemne, dozvedeli sme sa veľa nových informácií a ideme na sebe pracovať, aby sme aj my mohli o pár rokov sedieť na moderátorských stoličkách.

Ivana Tokárová & Karin Fronková

Foto: Frederi Kuzmin

 

Ivana Tokárová

Related Posts

Discussion about this post