Po minihre k výročiu Nežnej revolúcie Vivat Sloboda sa Team Vivat pustil do ambiciózneho titulu z prostredia divokých 90. rokov na Slovensku. Už v novembri minulého roka vyšiel teaser trailer, ktorým sa projekt pripomenul a navnadil hráčov a fanúšikov. Dnes spúšťajú crowdfundingovú kampaň na portáli StartLab s odmenami pre prispievateľov. Producent Roman Lipka v rozhovore okrem iného približuje ako bude vyzerať nová hra Vivat Slovakia.

Vivat Slovakia je ambiciózna slovenská hra s otvoreným svetom, ktorá prinesie pohľad na samostatné Slovensko krátko po jeho vzniku. Toto obdobie je dnes spájané s mafiou a jej prepojením na najvyššie miesta nového štátu. Hra je inšpirovaná reálnymi udalosťami a miestami, najmä Bratislavy 90. rokov.

Na ďalšie informácie a podrobnosti sme sa pýtali Romana Lipku, producenta Teamu Vivat.

V teaser traileri zaznel aj hlas bezpečnostného analytika a autora dokumentárneho cyklu Súmrak bossov Milana Žitného. Budeme ho počuť aj v samotnej hre?

Áno, v hre je aj obsadený a dabuje jednu z hlavných postáv. Temná postava z pozadia vysoko postavených zadávateľov misií. Priezvisko má Smiechota.

Spolupracujete s ním na hre aj po faktickej stránke?

Od začiatku nám dával konzultácie a stále nám veľmi pomáha. Zaujímal nás napríklad slang Slovenskej informačnej služby, ktorý používali vo vysielačkách. Takéto informácie nemáme odkiaľ čerpať, jedine od človeka, ktorý to má napočúvané zo života.

V interiéroch budov mnohí spoznajú známe kusy nábytku. Zdroj: Roman Lipka

S akými ďalšími historikmi a pamätníkmi spolupracujete?

Pomáhal nám aj Martin Kleibl, ktorý napísal veľmi dobrú knihu Petržalka. Z tejto knihy máme veľa budov, ktoré sú už zbúrané alebo výrazne rekonštruované, napríklad budova Červenej pošty, ktorú môžete vidieť v teaser traileri.

Nedávno sme sa dohodli na spolupráci s Ondrejom Jóbom, ktorý sa venuje zachovávaniu starého písma, ktoré prekresľuje. Vďaka nemu budeme mať veľmi detailne spravené napríklad nápisy ulíc, ktoré nebudú len z nejakého podobného stiahnutého fontu. 

Odkiaľ čerpáte referencie na miesta, ktoré v hre máte? Využívate aj súkromné albumy napríklad z detstva?

Využívame najmä facebookové skupiny, v ktorých zverejňujú historické fotky Bratislavy. Súkromné fotky nevyužívame, no je to dobrý nápad, ktorý určite vyskúšame. Komunita okolo hry je celkom aktívna, mohlo by to fungovať.

90-te roky na Slovensku ešte nie sú úplne uzatvorená téma. Ľudia majú na toto obdobie rozdielne názory a spomienky. Nebojíte sa kritiky z nejakej strany pamätníkov?

Kritiku dostávame a dialo sa to aj pri Vivat Slobode. Vtedy sme dostávali správy o tom, že sme zo zahraničia dostali peniaze. Pritom sme sa snažili zobraziť názory z oboch strán. Postava komunistického pohlavára vo Vivat Sloboda hovorila reálne hlášky, ktoré sme hľadali vo videách. Takisto Vivat Slovakia nie je moja verzia reality, všetko vieme zazdrojovať. Sme vysporiadaní s tým, že sa nájdu ľudia, ktorí s niektorými vecami nebudú súhlasiť. Nejdeme si vymýšľať, nejdeme nikoho haniť a ani spomínať žiadneho aktuálne aktívneho politika.

Budovy v hre sú inšpirované reálnymi miestami. Zdroj: Roman Lipka

Do akej miery bude hra autentická? Plánujete použiť aj reálne mená aktérov alebo budú upravené?

Mená budú upravené. Keď spravil Strapo pesničku 90s, tak nám poradil, že môžeme nechať pôvodné krstné meno a prvé písmeno priezviska. Alebo vo filme Únos to spravili tak, že Michala K. prezývali „prezidentov syn“. To je tiež možný spôsob, ale my sme si povedali, že mená úplne zmeníme. Niektoré budú jasnejšie, iné menej.

Hráč teda pochopí o koho sa jedná? Alebo na základe akej reálnej udalosti je misia vytvorená?

Áno, misie budú rozdelené na herné dni. Čiže postava sa zobudí napríklad v byte alebo v krčme a vydá sa na misiu. Každý jeden herný deň je založený na skutočnej udalosti. Napríklad sme zistili, že bol vykradnutý nejaký sklad, tak sme na tom postavili gamifikovanú úlohu, aby to bolo zábavnejšie. Hráč sa veľa naučí o 90-tych rokoch na Slovensku. 

Ovládnutie Markízy je podľa mňa veľmi zaujímavá téma, na ktorú by sme mohli nadväzovať.

Na komunikáciu s fanúšikmi používate Discord, kde vám ľudia môžu posielať návrhy, pripadne pomôcť s vývojom hry. Už ste niečo od fanúšikov využili?

Veľkú časť tímu tvoria ľudia, ktorí sa nám ozvali a poslali assety už pri hre Vivat Sloboda. Ohľadom Vivat Slovakia sa nám ozvalo extrémne množstvo ľudí. Veľmi si cením, že sa ozývajú, no je náročné každému odpisovať a pýtať sa, čo by chcel robiť. Robíme to, aj keď to niekedy trvá dlhšie, no s každým jedným sa snažíme komunikovať. Preto je dobré, ak nám ľudia hneď napíšu, čo by chceli robiť a v čom sú dobrí. Konkrétne máme pár šikovných študentov aj z FMK. Niektoré z ich modelov už sú reálne implementované v hre.

V akých oblastiach vám môžu fanúšikovia pomôcť?

Momentálne vo všetkom okrem programovania, najviac samozrejme v modelovaní. Tam je tak veľa vecí, ktoré hra potrebuje, že ani my nevieme, čo všetko ešte budeme potrebovať. Najlepšie je keď príde človek s tým, čo vie a ukáže, čo už urobil a my mu povieme, čo treba upraviť aby to bolo game-ready. Veľmi radi učíme komunitu, ktorá má záujem.

Polícia bude mať skutočne výkonné vozidlá. Zdroj: Roman Lipka

V akom je hra momentálne stave? Čo už máte hotové a čo je ešte v pláne?

V lete 2021 sme začali odznova. Po Vivat Slobode sme vývoj trikrát reštartovali a zakaždým sme sa naučili nejakú novú technológiu alebo praktiku, ktorá extrémne zlepšila vizuál alebo optimalizáciu. Robíme misie, tvoríme mesto… ťažko sa to odhaduje. Momentálne tvoríme Petržalku. Tiež nás trochu zdržala pandémia, keďže ešte v lete sme objednali motion capture oblek (oblek na snímanie pohybu používaný pri tvorbe animácií postáv), ktorý prišiel až začiatkom nového roka.

Aký dlhý gameplay môžu hráči očakávať?

Ešte to nemáme presne odmerané, no ja si myslím, že to budú viac ako 4 hodiny hlavnej príbehovej línie. Samozrejme, ak bude hráč plniť vedľajšie misie alebo zbierať zberateľské predmety, tak sa to predĺži. Už teraz ale myslíme na to, že budeme dorábať ďalšie misie, ak sa napríklad uzavrie nejaká ďalšia kauza. Ovládnutie Markízy je podľa mňa veľmi zaujímavá téma, na ktorú by sme mohli nadväzovať.

Asi môžeme očakávať slovenský dabing. Plánujete aj anglickú verziu?

Vo Vivat Slovakia budú titulky aj v angličtine ale dabing iba slovenský.

Kedy môžeme hru očakávať?

Rok 2023 je dátum, ktorý vieme reálne stihnúť. Musíme trafiť nejaké okno, aby nevyšlo niečo ako nové GTA alebo Mafia, takéto projekty by nás mohli marketingovo zatieniť. 

Atmosféra nočných misií hráčov pohltí. Zdroj: Roman Lipka

Na aké platformy plánujete hru Vivat Slovakia vydať?

Zatiaľ to robíme na PC, ale katastrofálne optimalizovanú Vivat Slobodu sme rozbehli aj na Xbox One. Ale zatiaľ nechceme sľubovať, že nová hra bude aj na iných platformách.

Odkiaľ čerpáte financie?

Momentálne máme peniaze z Fondu na podporu umenia. Výrazne nám pomohla aj hráčska cena roka 2019 pre Vivat Slobodu. Mnoho ľudí si neuvedomuje, aké dôležité sú tieto ankety pre vývojárov. Ďakujeme každému jednému, ktorý hlasoval, pozrel si nejaké naše video alebo lajkuje statusy, prípadne sa pridal na Discord. To všetko porotcovia v grantových výzvach sledujú.

Do akej miery máte ambície preraziť aj na zahraničnom trhu?

Zatiaľ si budujeme také malé pieskovisko u nás a keď si vytvoríme komunitu, potom môžeme ísť na cudzí trh s tým, že máme niečo za sebou. To sú už ale iné vody, ani neviem ako by sme sa dostali na herný web napríklad v Nemecku. Aj keď v okolitých krajinách sú komunity, ktoré majú rady našu slovanskú kultúru a hra by ich mohla zaujímať.

Povolanie hlavnej postavy je taxikár. Zdroj: Roman Lipka

Podľa toho čo som počul, sú viacerí členovia tímu absolventi FMK. Pripravila vás škola na túto prácu?

Budem hovoriť za seba. Určite mi škola dala veľa, aj keď som tam bol iba do tretieho ročníka. Podľa mňa je FMK super a mrzí ma ako niektorí študenti hovoria o svojej škole, nakoľko som sa v niektorých zamestnaniach stretol s tým, že zamestnávateľ nepočul dobré ohlasy od samotných absolventov. Chcel by som aj apelovať na študentov, lebo keď kritizujú svoju školu, kritizujú aj samých seba.

Každý môže zo školy vyťažiť toľko, koľko chce. Minimálne osobnosti na FMK sú super a medzi pedagógmi nájdete perfektných ľudí. Veľká výhoda FMK je, že sú tam mladí pedagógovia, s ktorými sa dá spolupracovať na mnohých projektoch a sú veľmi nápomocní. Dobrý príklad je doktor Šimončič z ktorého audiovizuálnych rád čerpám doteraz, či doktor Kabát, ktorý nám pomohol v rámci štipendia pre hru. Potrebovali sme odborníka a ja som nikoho nepoznal. Napísal som mu po tom, čo sme sa niekoľko rokov nevideli. Jeho odpoveď bola „jasné!“.

Práve prebieha vaša crowdfundingová kampaň, ako to ide?

Áno, máme spustenú kampaň na StartLabe. Pre podporovateľov máme pripravené veľmi zaujímavé odmeny, verím, že ich zaujmú. Plnú hru Vivat Slovakia si tak môžu hráči zadovážiť za minimálnu cenu. Mne osobne pripadá odmena byť jednou z nehrateľných postáv najatraktívnejšia. Ak sa nám podarí vyzbierať stanovenú sumu, môžeme pokračovať s vývojom hry.