Voňavá miestnosť, tvorivá atmosféra a plné poličky rúžov. To je Fraela. Dieťa dvoch kamarátiek, Mariany a Adriany, ktoré sú zakladateľkami spoločnosti s prírodnou a ručne vyrábanou slovenskou kozmetikou.

Na deň, keď som navštívila Fraelu spomínam s radosťou. Vchádzam do voňavej miestnosti, v ktorej prevláda biela s ružovou a víta ma milá, usmiata a zohratá dvojica. Tá tvorivá atmosféra, krásna vôňa a taký ten milý, organizovaný rozruch na stoloch, čo odzrkadľuje aj nevybalená kozmetika z trhu. Ukazujú mi priestory, ktoré sú skladom a kanceláriou zároveň. Ide o taký malý, príjemný, ženský, tvorivý svet. 

Rúž je od minulosti symbolom silných žien. Tie, ktoré sa ním maľovali, boli odsudzované patriarchálnou spoločnosťou. Neskôr sa stal znakom svojráznych herečiek, ale aj radikálneho hnutia za zrovnoprávnenie žien. Takto opisujú históriu rúža dlhoročné kamarátky Mariana Huttová a Adriana Pristaš, ktoré založili značku Fraela. 

Mariana je bývalá online marketingová špecialistka, ktorá má na starosti primárne výrobu produktov a tvorbu receptúr. Adriana sa zas stará o vizuálnu komunikáciu a distribúciu. Fotografuje a vytvára videá. Spolu tvoria plnohodnotný tím, ktorý zabezpečuje chod celej spoločnosti.

Výroba rúžov pripomína varenie

Rúže Fraela spočiatku vznikali v kuchyni, smeje sa Mariana. Potrebné sú odmerky, váha a ingrediencie. Iba ich správny pomer zaručí kvalitný výsledok. Z toho dôvodu môže hľadanie správnej kombinácie zabrať aj niekoľko mesiacov. „Od začiatku sme išli systémom pokus-omyl. Kým sme sa dopracovali k tejto receptúre, tak sme ich mali asi sto. Testovali sme, skúšali a dolaďovali,“ opisuje.

Každá nová receptúra pritom musela spĺňať určité kritériá. Takto testovali, či je rúž dosť hydratujúci, či vysúša alebo nevysúša pery, aký je po ňom pocit na perách. Ďalej zisťovali, či je príjemný alebo sa lepí. Ak vzorka nevyhovovala, robila sa ďalšia. Dolaďovala sa napríklad aj nepríjemná horkastá chuť.

Aktuálny trend v líčení je jednoznačný. Návrat k prírode a jej ingredienciám. Zdroj: archív Fraela

Zatiaľ čo Mariana mieša zmes olejov a voskov, Adriana mi opisuje ich zloženie: „Naše rúže obsahujú osem rôznych olejov, vitamín E a dva typy rastlinných voskov. Zmes sa roztopí, pridáme vôňu a farebné pigmenty.“ 

Tie pritom pochádzajú z hornín. Rúže Fraela sú tým pádom vegánske. „Rozšírila sa vegánska klientela, ktorá má problém nájsť kozmetiku, ktorá nie je testovaná na zvieratách, ktorá nemá v sebe včelí vosk a karmín. Preto sme sa rozhodli ísť do toho, nech je to pre každého,“ vysvetľuje Mariana. Akonáhle je zmes pripravená, začne ju odlievať do kovovej formy, vďaka čomu dosiahne po zatuhnutí ikonický tvar rúžu

Symbol silných žien a ich práv

Rúž ako základná ženská zbraň má dlhú a fascinujúcu históriu. Aj keď sa jeho zloženie za posledných päťtisíc rokov výrazne zmenilo, jeho kúzlo ostáva rovnaké. Samotný výraz sa začal používať až v roku 1880, ľudia si však farbili pery dávno predtým.

Pôvodný názov Fraela bol spočiatku odlišný. Vychádzal totiž z anglického pure (čistý, pozn. red.). Kĺbilo to v sebe rozhodnutie ísť vlastnou cestou, ktoré vzniklo v anglickej oblasti Southsea, kde Mariana strávila nejaký čas, a súčasne prírodné a čisté zloženie kozmetiky. Názov tiež odkazoval na Slovensko, kde začali svoj sen zhmotňovať.

Keď všetci nosili rúška, rúže len málokto. Teraz to začína byť opačne. Zdroj: archív Fraela

„Komunita sa rozrastala a uvedomili sme si, že naše rúže nie sú len o prírodných ingredienciách. Preto sme sa rozhodli pre názov Fraela, ako symbol silných žien a ich práv. Pri hľadaní názvu sme v starých prešporských zdrojoch našli slovo Frajla. Bolo to hanlivé označenie zmaľovanej a vyfintenej žienky,“ vysvetľuje Adriana. Ďalej dodáva, že dnes je líčenie a „fintenie“ úplne normálna súčasť života. 

Obom tvorkyniam sa páčila myšlienka „obliekajme sa ako chceme, maľujme sa ako chceme a nebojme sa pohľadu druhých ľudí“. Našli sme v tom oslobodenie od predsudkov. Buďme samé sebou, namaľované či prirodzené. To je naše presvedčenie. A ešte nám to pripomínalo Freyu, severskú bohyňu plodnosti, úrody a lásky. Rozhodli sme sa to spojiť a vznikla Fraela. Páči sa nám tá dynamika slova,“ poznamenáva Mariana. 

Prenesie ich cez horšie obdobie

Otázka ženskej krásy je subjektívny pojem. „Je to o takom nastavení. Kozmetika je pre nás dôležitá z viacerých hľadísk. Nejde len o to, aby sme boli namaľované. Ide o to, aby sme sa cítili dobre,“ vysvetľuje svoj pohľad Adriana.

Je dôležité mať na výber a vyzerať tak, ako sa práve cítime. „Niekedy chce byť človek nenápadný, tak si dá balzam a netúži po pozornosti. Na druhej strane niekedy sa chceš cítiť príťažlivo, žensky, sexi, a tak si dáš farebnejší rúž. Ak chcem ísť na koncert, dám si tmavočervený, lebo mám na to náladu,“ tvrdí Mariana. 

Rúžom dávame názvy podľa žien, ktoré sa nám páčia svojim životom a vystupovaním.

Spokojné zákazníčky im často píšu pozitívne recenzie. Vďaka ich rúžom sa začali cítiť lepšie a sebavedomejšie. „Niektoré nenosili rúže kvôli zlým skúsenostiam či alergickým reakciám. Posielajú nám správy, že kvôli nám si znovu začali maľovať pery, že im naše rúže vyhovujú,“ hovoria s úsmevom a pokračujú, „v ťažších časoch potrebujú zákazníčky pre seba niečo spraviť. Kúpia si preto Fraelu a prenesie ich to cez horšie obdobie.“ 

Nesú mená inšpiratívnych Sloveniek

Fraela začínala s pár odtieňmi. Dnes ich už majú na stránke dvadsať a každý nesie meno po inej žene. Tento nápad vznikol spontánne. Dievčatá oslovili Ivetu Kopernickú, aby im nafotila rúže. „Potom som sa jej opýtala, či môžeme po nej pomenovať jeden odtieň. Odpovedala, že áno, a odvtedy dávame rúžom názvy podľa žien, ktoré sa nám páčia svojim životom a vystupovaním,“ približuje Adriana.

Patrí medzi ne napríklad Adriazia (Adriana Žiačková), energická influencerka, ktorá rada športuje a cestuje. Híling (Zdravá Krása), podľa Janky, ktorá tiež vyrába udržateľnú kozmetiku, a ktorá im pomohla so všetkým, čo vznik novej spoločnosti obnáša. Odtieň Kiki zas nesie názov podľa herečky Kristíny Tormovej.

Fraela
Naprieč tisícročiami sa funkcia rúžu nezmenila. Má urobiť ženské pery zvodnejšími a krajšími. Zdroj: archív Fraela

Hovoria, že ženy si vyberajú podľa sympatií, nie podľa fanúšikov na Instagrame. Táto sociálna sieť je pre nich okrem inšpirácie aj hlavným komunikačným kanálom so zákazníčkami. Práve tu sústreďujú svoju reklamu a propagáciu.

Zakladateľky sa zhodujú, že líčenie je podobné ako móda. Tá tiež odzrkadľuje vnútorné rozpoloženie. Spomínajú na skúsenosti z fotení, kde si modelka dala rúž, ktorý sa jej páčil, no nehodil. „Chcela tým odtieňom vyjadriť a ukázať to, čo cíti, na úkor toho, že jej nesedel.“

Dozrieva niekoľko dní 

Už po hodine mojej návštevy je rúž vhodný na vytubovanie. Z vrchu kovovej formy sa odstráni prebytočná zmes kovovou špachtľou. Vyberieme zatuhnutý rúž vo svojej ikonicke podobe zo šablóny a nasadíme na neho tubičku. Každému samostatne. Než rúž zatuhne úplne, trvá to niekoľko dní, ale už po hodine môžeme vytubovávať. Potom ešte dozrieva do svojej plnej tuhosti,“ hovorí Mariana o procese, zatiaľ čo má na tvári rúško. Najmä kvôli tomu, aby mala okolo seba čisté prostredie a nevdychovala pravidelne pigmentový prach.

Obaly, ktoré používajú sú z recyklovaného papiera. Ten nezaťažuje našu planétu tak, ako napríklad plastový. Obzvlášť v tejto dobe, keď aj mnohí spotrebitelia kladú dôraz na ekologickosť, je to dobrý krok. „Vždy sme mali vzťah k ekológii a prírodnej kozmetike, vyrábali sme si pleťové krémy, či balzamy do kúpeľa, a aj preto sme chceli ísť do konceptu vegánskych rúžov. Etické balenie je samozrejmosť,“ hovorí.

Tento rok budú trendom výrazné a ružovkasté odtiene. Zdroj: archív Fraela

Chcú rásť aj v zahraničí

Vybrať si dobre sadnúci rúž je niekedy poriadna veda. Môže sa nám páčiť farba, avšak máme z neho popraskané, či zlepené pery. Niekedy sa teda predstavy nestretnú s realitou. „V rámci trhov máme k dispozícii jednorazové vzorky. Baby vedia prísť a rovno si odtieň vyskúšať. Vždy im však poradíme, aj keď nám napíšu a pošlú fotku,“ hovorí Adriana.

Okrem internetovej stránky, ponúkajú svoje rúže aj v kamenných predajniach Slavica v Bratislave, v Eko Butiku v Bardejove, či v trnavskom Kumšte. Výnimkou nie sú ani české obchody. Hoci stále to nie je podľa ich predstáv. „Keď sme začali, prišla pandémia. Snažíme sa ako vieme, teraz je však taká doba, kedy sú obchody opatrné, uzatvárajú podnikateľky. Vo svojej malej firme však vidia potenciál a chcú sa naďalej rozširovať, vrátane zahraničia.