Technologické výdobytky ako umelá inteligencia nám majú pomôcť a nie zobrať prácu. Len ich treba správne uchopiť.

Doba sa mení. Na poli už nepracujú ľudia, ale stroje. Internet zničil obchody s hudbou a zlaté stránky. Práve vďaka príchodu internetu však vzniklo viac zamestnaní a spôsobov zárobku, ako ich zaniklo. Či to tak bude aj s príchodom AI nevieme, ale stáť s motykou na poli a protestovať proti traktorom nám nepomôže. 

Technologický pokrok sa zastaviť nedá. Ani pozastaviť, ako žiadal Elon Musk a ďalší. Áno, ten Musk, ktorý tvrdil, že vývoj umelej inteligencie slúži verejnému záujmu. Potom žiadal jeho pozastavenie kvôli rizikám. A najnovšie, keď sa mu ho nedarí pozastaviť, vytvára vlastný model ako konkurenciu pre ChatGPT.

Keďže vývoj týchto technológií je už rozbehnutý na plné obrátky a stopnúť ho nevie ani Elon Musk, reagovať by malo aj akademické prostredie. Ako? To je dobrá otázka. Objavili sa debaty napríklad o tom, či by sa malo zrušiť písanie záverečných prác. Hlavným dôvodom je, že nedokážeme efektívne skontrolovať, či si niekto umelou inteligenciou pomohol. 

Kníhtlač vo svojej dobe tiež vyvolala obavy a napokon bola veľkým prínosom v oblasti vzdelávania. Zdroj: Midjourney / Adam Kysler

Z historického pohľadu je aj internet neférová výhoda v porovnaní s písaním prác v dobe bez neho. Dnes už nie je nutné prečítať si celú knihu. Ani v nej hodiny listovať pre vyhľadanie citácie, ktorú v práci použijeme. To dáva priestor a možnosť prehľadávať väčšie množstvo zdrojov za rovnaký čas. 

Umelá inteligencia nám poskytuje príležitosť zamerať sa na prínos samotných prác. Verím tomu, že kvalitné výskumy a aplikačné výstupy význam majú. Aký prínos ale majú práce, ktoré dokáže skomponovať AI z už uverejnených textov? Zamerajme sa viac na to, čo bude výsledkom našich prác. Ak nám v tom vie AI pomôcť, a povýšiť tak práce na vyššiu úroveň, nevidím dôvod prečo proti tomu bojovať.

To najhoršie, čo by sa mohlo stať je, že by sa používanie AI na školách plošne zakázalo. Využití umelej inteligencie v akademickom prostredí je mnoho. O väčšine ešte ani nevieme. Máme šťastie, že na našej fakulte sú ľudia, ktorí sa tejto problematike aktívne venujú. Treba hľadať spôsoby, ako študentov naučiť túto technológiu eticky využívať, a dokázať tak spracovať ešte väčšie množstvo informácií a dát, napríklad pre svoje práce.

Úlohou školstva je pripraviť študentov na budúce povolanie a život. Ak by sme školám zakázali používanie umelej inteligencie, zakážeme ho aj zamestnávateľom? Budú dávať ľuďom úlohy, ktoré im AI spraví omnoho lacnejšie, len aby mali prácu? 

Umelá inteligencia už neodíde. Bude stále schopnejšia a použiteľnejšia. Vyhýbať sa jej a zakazovať ju by bola chyba. Taliansko už spomínaný ChatGPT zakázalo. Kto chce, ľahko tento zákaz obíde pomocou zmeny VPN siete ako každé podobné obmedzenie. Áno, pokročilé modely AI so sebou prinášajú aj riziká. Zákaz ich však nevyrieši. Kto vývoj týchto technológií zakáže napríklad Číne? A kto zabezpečí, že sa v dnešnej, McLuhanovej globálnej dedine nedostanú aj k nám? „AI Race is on“ a nám už nepomôže stáť na poli s motykou a protestovať proti traktorom.