Vitajte na Cestovateľskom kine, ktoré v Trnave zažíva obrovský boom a kade-tade po Slovensku, len s iným názvom, ho organizujú nielen zanietení cestovatelia, ale aj ziskuchtiví podnikatelia či vlastníci cestovných agentúr. Podujatie dokonca zvyšuje tržby aj tým najzašitejším kaviarňam. Niet sa čo čudovať. Trnavské Kino Hviezda je každý mesiac zaplnené do posledného miesta. V bratislavskom KC Dunaj zasa musia jednotlivé Cestovateľské kiná opakovať v reprízach za sebou, aby sa vôňa potuliek po svete dostala naozaj každému.

Cestovateľské kino v trnavskej Hviezde je zakaždým vypredané.
Cestovateľské kino v trnavskej Hviezde je zakaždým vypredané.

Matematika popularity

Čo na tomto formáte ľudí tak zaujíma?” pýtal sa ma prednedávnom jeden z vystupujúcich. „Ja by som na niečo takéto nešiel,” smial sa pred tým, než zhasli svetlá a publikum sa vďaka fotografiám za pár sekúnd bez použitia dopravných prostriedkov dostalo na juhoamerický kontinent. Dvojtýždňová dovolenka nestačí na to, aby ste dostatočne spoznali danú krajinu.

Zuzka Lobotková z Kulturmarketu, ktorý stojí nielen za CK, ale aj za ďalšími úspešnými formátmi vysvetľuje, prečo ľudia chodia do kina či baru pozerať fotky a počúvať cudzie príhody. Pre niekoho je to o spomienkach na vlastné cestovanie, pre iného zase akási príprava na cesty, pre ďalšieho len niečo zaujímavé, príjemný a užitočný spôsob, ako stráviť večer,” hovorí. So Zuzkiným rozdelením súhlasí aj dlhoročný cestovateľ Adrián Drugda, ktorý o svojich skúsenostiach zo zahraničia rozpráva aj pred publikom. Myslím, že mnohí ľudia chcú aspoň virtuálne pocestovať svet s vidinou toho, že jedného dňa si danú oblasť prejdú sami,” dodáva Adrián, ktorý má za sebou viac než 30 prednášok.

 

Fakty nestačia

Adrián rozpráva najradšej o Mexiku. Nachodil v ňom až 150 000 km.
Adrián rozpráva najradšej o Mexiku. Nachodil v ňom až 150 000 km.

Pred stovky ľudí si však nemôže sadnúť hocikto. Ak máte záujem o takúto formu prezentácie svojej letnej dovolenky v Chorvátsku, je mi ľúto. Nemáte šancu, pretože o krajine môže naozaj dôkladne a uveriteľne porozprávať iba človek, ktorý v nej nechal časť života a nebýval v all inclusive hoteli. Najčastejšie sú to sprievodcovia cestovných kancelárií, ale aj backpackeri. Lenže ani to nestačí. Dobrý rozprávač musí udržať publikum vzrušené po celý čas od prvej minúty až do konca, no nie nasilu. Dôležitá je prax aj sebadôvera. Synonymom cestovania je pre mňa vzdelanie a vzrušenie, ktoré by malo byť cítiť po celý čas,” rozpráva Adrián špecializujúci sa na Mexiko. Dokonalosť a úplnú spokojnosť publika však dosiahne ten, kto využíva zábavu i poučenie. Nikoho nezaujíma, kedy bola postavená istá budova, ale keď poviem, že tam v tom okne býval Elvis, každý hneď zbystrie,” radí Adrián, ktorý sa inšpiruje aj sledovaním profi spíkrov na internete. Na záver netreba zabúdať ani na vizuálnu stránku prezentácie. Fotografie by mali ľudí očariť a dôležitá je aj ich výpovedná hodnota.

 

Exotika funguje

Pojem exotika naberá v tomto prípade úplne iný rozmer. Nejde len o krajiny, v ktorých rastú palmy a skáču klokany. Divákom sa páčila Transsibírska magistrála, ale aj bájny Island. Vyzerá to tak, že ľudia prídu na čokoľvek. Máme pomerne veľa tipov na to, čo momentálne letí“, tak tam je to jednoduché. Prírodne krásne krajiny ako je Island, Nový Zéland, Nórsko, ale aj krajiny, ktoré zaujímajú skôr svojimi reáliami – Afganistan alebo Severná Kórea. Pomáhajú nám však aj samotní cestovatelia, ktorí navštevujú aj netypické miesta,” vysvetľuje selekciu Lobotková. Z rozprávania o cestovaní sa podľa Adriána vyžiť nedá. Na Slovensku je častý a tiež mylný syndróm, že všade je lepšie. Chcem to vyvrátiť a priblížiť ľuďom svet taký, aký je. Hovoriť o krásnych veciach, ale neprikrášľovať. Slovensko je krásne, svet je krásny,” uzatvára svoje rozprávanie Adrián. O chvíľu totiž začína svoju prednášku a už teraz stoja pri ňom ľudia so zvedavými otázkami, aj keď na diskusiu je čas až po prezentácii. Až teraz som pochopila, prečo je fajn výjsť si von na cestovateľskú prezentáciu. V televíznych dokumentoch či písaných cestopisoch totiž na moje otázky nikto nezareaguje.

 

Kam v Trnave na cestopis?

Kino Hviezda – Cestovateľské kino, 3 €

DKP Berliner – Cestovateľský  večer, 1 €

Leháro – Cestovateľské leháro, zadarmo

______________________________________________________________________

Cestou necestou

Už niekoľko rokov sa teší veľkej popularite cestovateľský festival Cestou necestou, ktorý organizuje dobrodruh Michal Knitl. Ide o putovnú „prehliadku” cestopisov z rôznych kútov sveta po celom Slovensku. Z jedného miesta tak môžu záujemcovia vidieť hneď niekoľko krajín. Tento rok už, bohužiaľ, prebehol v marci. Viac info na www.cestounecestou.sk