Pivné potraviny, ako to nazvali majitelia, lákajú mnohých ľudí nielen z Trnavy. Počas krátkeho času si mladí vlastníci Veronika a Kristián získali na trhu dobré meno a trvalých zákazníkov. Čo všetko obnáša založenie obchodu s pivom?

Ako vám skrsol v hlave nápad na založenie pivotéky?

Jeden júnový večer sme s priateľom sedeli pri pive a povedali sme si, poďme otvoriť si otvoriť pivotéku. A už to šlo. Začali sme zháňať priestor, dodávateľov, inšpiráciu a samozrejme nové poznatky o pive.

Prvý krát ste otvorili na začiatku augusta. Trvalo Vám dlho vybaviť priestory a investovať?

Vôbec. Boli sme tak veľmi namotivovaní, že sa nám podarilo všetko vybaviť za jeden mesiac.

Investovali ste ako pár?

Obaja sme investovali buď z hľadiska času, alebo financií. Keďže som študent, v pivotéke pracujem, predávam a starám sa o tovar a financie. Kristián investoval svoje našetrené peniaze na prenájom priestorov, chladničiek a prerábky priestoru.

Koľko ste investovali?

Investícia do priestorov, dodávateľov a zariadení nás vyšla okolo 6-tisíc eur. Bolo to menej, ako sme očakávali. Na druhú stranu nás Pivotéka na ,,Jedno“ stála skoro všetky študentské úspory.

Ako ste sa rozhodovali na spolupráci s dodávateľmi?

Najskôr sme sa na sociálnych sieťach porozhliadali po možných dodávateľoch a vyberali si podľa záujmu a chute. Skontaktovali sme sa aj s inými pivotékami na Slovensku, boli sme sa pozrieť, čo ľudí láka. Neskôr sa nám niektorí začali ozývať sami od seba.

Pivotéka na Jedno
Veronika a Kristián si popri predávaní piva zarábajú aj opravami bicyklov. Zdroj: Veronika Pechová

Čo to zahŕňa byť odborníkom piva?

Vyznať sa medzi rôznymi druhmi piva, rozoznávať ich chute a kvality. Vedieť spôsob výroby a prípravy piva. A najdôležitejšie je mať toho už dosť odpitého.

Pivný priemysel je väčšinou ,,mužská práca“. Ste odborníčka, nebáli ste sa odsudzovania kvôli pohlaviu? 

Ja o sebe netvrdím, že som odborníčka a určite ňou nie som. Len mám jednoducho rada pivo a trochu sa oň zaujímam. Zo začiatku som sa stretla s odsudzovaním, kvôli pohlaviu a ľudia nemali dôveru v moje rady. Ale postupne som ich presvedčila o tom, že niečo predsa len o pive viem a teraz mi to ide bezproblémovo.

Pivotéka Na „Jedno“ je populárna najmä medzi študentmi. Ako ste sa zviditeľnili?

Išlo to postupne. Najskôr cez sociálne siete. Keďže som študentka, poslala som spolužiakov a kamarátov, nech rozdajú plagáty. A tým, že sme na Štefánikovej ulici, tak veľa ľudí šlo náhodou okolo, všimli si nás a postupne sme sa zviditeľnili vďaka nim, lebo informáciu o nás podali svojim známym a už to šlo.

Používate nejaké reklamné prostriedky?

Zatiaľ len klasické sociálne siete – FacebookInstagram. Snažíme sa pridávať čo najviac príspevkov za deň, aby sme sa viac zviditeľnili. Tvoríme aj rôzne súťaže alebo darčekové balíčky, ktoré potom môžu ľudia na sociálnych sieťach vyhrať.

Pivotéka na Jedno
Zo spoločného nápadu vybudovali obchod s pivom. Zdroj: Veronika Pechová

Používate platenú reklamu?

Áno, opäť, len na sociálnych sieťach a v minimálnych sumách. Plus-mínus pätnásť eur mesačne.

Máte nejaké spolupráce či sponzorstvo s tlačenými prípadne digitálnymi médiami?

Zatiaľ nie, ani sme o tom neuvažovali. Na tento typ spolupráce treba vyššiu sumu, čo my ako začínajúci obchod nemáme. Po nejakom čase by sme sa tomu nebránili.

Nebáli ste sa konkurentov v Trnave?

Strach bol, ale nemienili sme sa vzdať hneď na začiatku. Konkurencia je tu veľká, takže obavy boli. Ale nešli sme do toho kvôli zisku, ale kvôli radosti a splneniu si nášho sna. Každopádne si môžeme povedať, že pivo od nás len tak niekde nezoženiete. Navyše, naša Pivotéka na „Jedno” je jediná v okolí, ktorá vzadu v sklade ponúka opravu bicyklov a elektro kolobežiek.

Ako na vás vplýva koronakríza?

Keďže sme v registri zapísaní ako obchod s potravinami, koronakríza sa nás netýka vo veľkom. Samozrejme, boli momenty, kedy sme mali naozaj málo zákazníkov.

Hľadali ste priestory v Trnave dlho? Prečo práve táto lokalita?

Bol to dlhší proces. Našli sme viacero priestorov, ale až ten posledný bol ten pravý. Je to relatívne frekventovaná ulica, blízko námestia a je možnosť parkovať pred pivotékou.

Boli sme tak veľmi namotivovaní, že sa nám podarilo všetko vybaviť za jeden mesiac.

Čo sa týka zákazníkov, chodia skôr mladší?

Od mladých až po starších. Postupne získavame aj trvalých zákazníkov, ktorí sa vracajú aspoň raz za týždeň. Naša pivotéka neponúka len alkohol, ale aj čaje, sirupy, kávy, domáce chipsy a pivnú kozmetiku. Každý si tu nájde to svoje, nehľadiac na vek.

Naplnili sa vaše predstavy a očakávania z hľadiska zisku, predaja a záujmu o tento tovar?

Mali sme také dva varianty, ako to celé bude. A sme niekde medzi nimi. Takže sa tešíme z každého eura a pekného úsmevu. Myslíme si, že sa to postupne bude zlepšovať.

Obaja máte 23 rokov. Ako vás vnímajú dodávatelia a zákazníci na základe veku?

Že sme mladí. (smiech) Každý má vlastný názor. Ešte sme sa nestretli s extrémne negatívnymi komentármi, samozrejme sa nájdu ľudia, ktorí vedia podpichnúť, ale ako ostatní, aj my si len robíme svoju prácu.