Britská asociácia výrobcov potravín pre domáce zvieratá (PFMA) uviedla, že od začiatku pandémie si až 3,2 miliónov britských domácností zadovážilo domáceho miláčika, píše BBC.

Podľa asociácie to znamená, že v súčasnosti až 17 miliónov domácnosti v krajine vlastní domáce zviera. Najviac majiteľov, ktorí si zviera zaobstarali, sú mladí ľudia v rozhraní veku od 16 do 34 rokov. Stali sa hnacím motorom tohto trendu.

PFMA uvádza, že ľudia do 35 rokov tvoria 59 % nových majiteľov domácich miláčikov, 56 % z tých, ktorí si kúpia domáce zviera prvýkrát, majú doma aj deti.


Mnohé zvieratá tak počas lockdownu boli zachránené a získali svoj nový domov. Avšak tento milý trend má aj svoje tienisté stránky. Mnohé britské supermarkety tento nárast zaznamenali a upozorňujú, že to spôsobuje nedostatok niektorých tovarov pre psov a mačky.

„Rozšírenie domácnosti o domáceho miláčika v čase pandémie COVID-19 môže mať následky,“ konštatovala zástupkyňa šéfa spomenutej asociácie Nicole Paleyová.

zvieratá počas lockdownu
Starať sa o štvornohého priateľa nie je jednoduché. Zdroj: unsplash.com/ Anoir Chafik

Mať domáceho zviera je náročné

Ľudia sa poväčšine zhodli, že si zvieratko zaobstarali v reakcii na spoločenskú izoláciu, ktorej posledný rok čelíme.

Niektorí z nich však zistili, že o ich nového štvornohého priateľa sa treba starať viac ako očakávali. Viac ako tretina nových majiteľov uviedla, že ich domáce zviera je pre nich ako dieťa.

Asi pätina rodín s deťmi uviedla, že výcvik ich nového miláčika je náročný. Výsledkom bolo, že 5 % z tých, ktorí si kúpili domáce zvieratá počas lockdownu, sa ho už vzdalo. No pozitívne je, že 74 % uviedlo, že domáci miláčik napomohol k ich duševnému zdraviu, keď sa vyrovnávali s ťažkou situáciou počas izolácie.

Slovensko nie je výnimkou

Podobná situácia je aj u nás. Zaobstarať si nejaké zvieratá počas lockdownu sa stali obľúbené aj v našej krajine. Počet adopcií na Slovensku od minuloročnej jari, kedy pandémia začala, výrazne stúpol. Zhodne sa tak väčšina útulkov, ktoré tento zvýšený dopyt zaznamenali najmä počas prvej vlny.

„Aj u nás pozorujeme zvýšený záujem o adopcie. Už od začiatku pandémie si mnoho ľudí psíkov a mačky buď priamo osvojilo, alebo si ich vzali na tzv. dlhé venčenie, teda domov na skúšku (a väčšina ostala natrvalo). Záujem je najmä o menšie bytové plemená. Predpokladáme, že ľudia trávili viac času doma, a tak si na zvieratko trúfli, prípadne sa cítili osamelejší a psík bol pre nich ideálny spoločník na prechádzky v prírode,“ hovorí Silvia Čaňová z útulku Slobody zvierat Bratislava.