Niektorí nedostali po prvej dávke ani spätnú textovú správu o ďalšej vakcinácii.

Od konca februára vakcínu od spoločnosti AstraZeneca sprístupnili aj pracovníkom, ktorí sú v každodennom kontakte so zákazníkmi. Prihlasovanie prebiehalo vždy v stredu a voľných bolo približne 500 miest na celom Slovensku.

Nepríjemnosti pri vakcinácii

Najväčším problémom je registrácia. Aj keď boli viaceré mestá na krátky čas voľné, väčšine záujemcov sa miesto vakcinácie presunulo aj na druhý koniec Slovenska. Ivana (47) z Trnavy bola medzi prvými, ktorí sa registrovali na očkovanie v prvej vlne. Na základe miesta bydliska si vybrala Trnavu, ale pri registrácii zistila, že sa musí očkovať až v Banskej Bystrici: ,,Bola som z toho nepríjemne prekvapená, zadávala som Trnavu, ale asi neboli voľné miesta. Museli sme do Banskej Bystrice cestovať vlakom až päť hodín, nakoľko nemáme auto.“

Každý zaregistrovaný pacient dostal evidenčné číslo o mieste, poradí a čase očkovania. Ivana sa nachádzala v Banskej Bystrici pripravená na vakcináciu: ,,Stáli sme pred budovou, ale bol tam chaos. Prišli ľudia z celého Slovenska, dokonca aj z Bratislavy. Rady boli neorganizované, ľudia nevedeli, kde je vchod, resp. východ. Čas očkovania nám napokon presunuli o polhodinu neskôr.“

očkovanie proti koronavírusu
Mobilná aplikácia by mala pomôcť s nerovnosťami pri registrácii. Zdroj: TASR

Zdravotníci za to nemôžu

Zdravotný personál mal tiež problémy s identifikáciou pacientov, nakoľko registrácia prebieha online a s informátormi, ktorí zapisujú telefónne kontakty, miesto a čas očkovania.

Sestrička Mária z Trnavskej nemocnice potvrdila, že neorganizovanosť a časová tieseň na vakcinačných miestach nie sú chybou personálu: ,,Informátori nám poskytnú meno a telefónne číslo. Väčšina z nich nesedí s ľuďmi, ktorí sa na očkovanie objednali, preto sme museli vykonávať kontrolu dvakrát. To nám zabralo viac, ako sme očakávali a ocitli sme sa v časovej tiesni. Rady sa predlžovali a mali sme množstvo sťažností. Snažili sme sa ubezpečiť pacientov, že priebeh bude rýchlejší.“

Nasledujúci problém bol aj v tom, že po prvej fáze očkovania niektorí nedostali spätnú textovú správu o ďalšej vakcinácii AstraZeneca: ,,Po prvom očkovaní sme mali čakať dva týždne na ďalšie informácie. Ako som  čakala, neprišlo mi nič. Musela som kontaktovať nemocnicu. Nakoniec mi druhú vakcináciu zabezpečili v Trnave,“ hovorí Ivana.

Na túto situáciu opätovne zareagovala sestrička Mária: ,,Veľa ľudí telefonuje na naše oddelenie, pretože nevie, čo má robiť. Snažíme sa vyhovieť všetkým, ale na základe toho, že nastala chyba pri registrácii, je ťažké spraviť niečo z mojej pozície.“ 

Očkovanie pre pracovníkov sa zastavilo z dôvodu nedostatočného množstva vakcín od spoločnosti AstraZeneca. Poslednými očkovanými boli ľudia, ktorí mali dostať druhú dávku. Registrácia by sa mala v najbližších týždňoch upraviť, aby nespôsobovala problémy.